"Jeg ønsker for mine børn og deres lærere, at de i det mindste får chancen for at yde deres bedste".

Debat Norddjurs:

Skoledebatten bliver syltet

"Der er ingen diskussion. Målet er læring for børnene. Børne- og ungdomsudvalget i Norddjurs deltog i et stort landsdækkende møde i Ålborg, kaldet 'Skolerigsdag 2011'. Vi hørte mange gode indlæg fra folk, der beskæftiger sig med skolen. Lise Tingleff Nielsen, forsker ved UCC, ramte efter min mening plet. Der bruges alt for meget tid med funktionalitet i forhold til læring. Det lyder godt med undervisning, men undervisningstiden er ikke nødvendigvis læring. Altså det de får med sig hjem som viden eller værktøjer til at finde viden. Det tyder lidt på, vi ikke går målrettet efter, at børn og unge faktisk SKAL lære mest muligt. Det er et spørgsmål om holdning til, hvorfor de går i skole. Tiden til læring er blevet mindre i forhold til at få hverdagen til at fungere i folkeskolen. Det er som en stor familie, og desværre er der for meget ?hygge? frem for læring. Børnene skal være glade for skolen, men de går der faktisk for at lære noget. De ønsker det faktisk også selv ifølge elevrådsmedlemmer fra de lokale skoler i Norddjurs. Vi diskutere ikke, hvilken kvalitet vi ønsker de store elever skal afslutte skoletiden med. Alle ønsker det bedste, og det kan vel dårligt komme bag på nogen. Flertallet i kommunalbestyrelsen roses af Bent Andersen, DF Norddjurs, i et læserbrev i LokalAvisen for at fremsætte et forslag, der skal sylte debatten i næsten 3 år. Han skriver endvidere, det forslag fortjener ros. Det skal da være fra en husholdningslærerinde i så fald. De underviser i syltning, men vil nok se tre år som meget lang tid. Det er det også i en skoleelevs verden og tid. I Norddjurs bruger vi mange penge på børn og unge, men vi får alt for lidt for dem, målt i viden. Der er rigeligt at tage fat på. Men det betinger, vi vil tage de nødvendige skridt for børnenes skyld. Vi kan dårligt være andet bekendt. Levende landsbyer bliver bevaret, hvis vi vil det. Den lokale købmand lever så længe, vi handler der. ?Forsamlingshuset? har jo heller ikke fået sit navn tilfældigt. Jeg ønsker for mine børn og deres lærere, at de i det mindste får chancen for at yde deres bedste. Så er det op til dem at udnytte den. At have det svært er ingen skam, men det er en skam, hvis det ikke er nødvendigt.".

Af Jørgen Vest Rasmussen, Borgerlisten, Norddjurs:

Af Jørgen Vest Rasmussen, Borgerlisten, Norddjurs:
skoler Der er ingen diskussion. Målet er læring for børnene. Børne- og ungdomsudvalget i Norddjurs deltog i et stort landsdækkende møde i Ålborg, kaldet ?Skolerigsdag 2011?.
Vi hørte mange gode indlæg fra folk, der beskæftiger sig med skolen. Lise Tingleff Nielsen, forsker ved UCC, ramte efter min mening plet. Der bruges alt for meget tid med funktionalitet i forhold til læring. Det lyder godt med undervisning, men undervisningstiden er ikke nødvendigvis læring. Altså det de får med sig hjem som viden eller værktøjer til at finde viden.
Det tyder lidt på, vi ikke går målrettet efter, at børn og unge faktisk SKAL lære mest muligt. Det er et spørgsmål om holdning til, hvorfor de går i skole. Tiden til læring er blevet mindre i forhold til at få hverdagen til at fungere i folkeskolen. Det er som en stor familie, og desværre er der for meget ?hygge? frem for læring. Børnene skal være glade for skolen, men de går der faktisk for at lære noget.
De ønsker det faktisk også selv ifølge elevrådsmedlemmer fra de lokale skoler i Norddjurs.
Vi diskutere ikke, hvilken kvalitet vi ønsker de store elever skal afslutte skoletiden med. Alle ønsker det bedste, og det kan vel dårligt komme bag på nogen.
Flertallet i kommunalbestyrelsen roses af Bent Andersen, DF Norddjurs, i et læserbrev i LokalAvisen for at fremsætte et forslag, der skal sylte debatten i næsten 3 år. Han skriver endvidere, det forslag fortjener ros. Det skal da være fra en husholdningslærerinde i så fald. De underviser i syltning, men vil nok se tre år som meget lang tid. Det er det også i en skoleelevs verden og tid.
I Norddjurs bruger vi mange penge på børn og unge, men vi får alt for lidt for dem, målt i viden. Der er rigeligt at tage fat på. Men det betinger, vi vil tage de nødvendige skridt for børnenes skyld. Vi kan dårligt være andet bekendt.
Levende landsbyer bliver bevaret, hvis vi vil det. Den lokale købmand lever så længe, vi handler der. ?Forsamlingshuset? har jo heller ikke fået sit navn tilfældigt. Jeg ønsker for mine børn og deres lærere, at de i det mindste får chancen for at yde deres bedste. Så er det op til dem at udnytte den. At have det svært er ingen skam, men det er en skam, hvis det ikke er nødvendigt.


"Skolen er som en stor familie, og desværre er der for meget ?hygge? frem for læring"

Publiceret 31 January 2011 13:54