Direktør for Aarhus Lufthavn, Ole Paaske, ser Djurslands-motorvejen og åbningen af den ny vestlige adgangsvej til Lufthavnen som afgørende for, at Sun-Air of Scandinavia fra marts vil flyve en daglig tur til finske Helsinki.

Direktør for Aarhus Lufthavn, Ole Paaske, ser Djurslands-motorvejen og åbningen af den ny vestlige adgangsvej til Lufthavnen som afgørende for, at Sun-Air of Scandinavia fra marts vil flyve en daglig tur til finske Helsinki.

Aarhus Lufthavn connecter til Helsinki

Lufthavnen i Stabrand får en moden appelsin mere ned i sin turban, når Sun Air of Scandinavia i marts flyver ruten Stabrand - Helsinki, tur-retur

Af
Af Lars Norman Thomsen

Det danske luftfartsselskab Sun-Air of Scandinavia, der opererer som British Airways franchise-partner, åbner mandag 21. marts en ny rute fra Århus Lufthavn til den finske hovedstad Helsinki. Ruten vil blive fløjet en gang dagligt på alle hverdage og søndage.

Ruten laves i et såkaldt codeshare samarbejde med finske Finnair. Codeshare henviser til en praksis, hvor en flyrute der drives af et flyselskab, markedsføres i fællesskab som en flyvning for et eller flere andre flyselskaber.

I dette tilfælde vil det betyde, at der med rutens åbning, skabes en helt ny adgang for det midt- og nordjyske erhvervsliv til/fra en række populære destinationer i Det Fjerne Østen.

Nye øjne på Lufthavnen

“Hertil kommer naturligvis, at den direkte rute mellem Aarhus og Helsinki, i sig selv er en gevinst for de mange midt- og nordjyder, der har forretningsmæssige ærinder i Finland,” siger lufthavndirektør Ole Paske, der er tilfreds med, at Sun-Air angiver de forbedrede adgangsforhold til Aarhus Lufthavn, som en medvirkende årsag til beslutningen om at etablere ruten.

“Helt i tråd med de iagttagelser vi selv har gjort i lufthavnen om, at luftfartsbranchen nu ser på Aarhus Lufthavn, og de muligheder vi repræsenterer med helt nye øjne,” lyder det fra Ole Paaske.

Aarhus Lufthavn vil snart begynde en større markedsføringskampagne rettet mod luftfarts- og feriecharterbranchen med et budskab om, at Aarhus Lufthavn nu ligger lunt i midten af det jyske marked, og at stedet dermed repræsenterer en mulighed for at dække markedet fra kun én lufthavn.

“Vi både tror og håber, at kampagnen vil gøre det klart for enhver, at der nu foreligger en ny balance på det jyske marked, og at gamle fordomme og historiske forbehold, knyttet til lufthavnens tilgængelighed og markedspotentiale, nu blot er en ubegrundet myte,” siger Paske.
 
 

Publiceret 19 January 2011 23:29