Markant: Den nye Citroën C3 er stadig buttet, men linjerne er strammet op. Og modellen har fået mere karakter, så den kan gøre sig i den boomende miniklasse, hvor konkurrencen er hård.

Markant: Den nye Citroën C3 er stadig buttet, men linjerne er strammet op. Og modellen har fået mere karakter, så den kan gøre sig i den boomende miniklasse, hvor konkurrencen er hård.

Fra nuttet til skarpslebet

Citroen C3 beholder sin buttede stil. Men modellen har fået mere karakter, er blevet voksen og byder på en tårnhøj finish

Af
Af Jens Overgaard

Buttet og nuttet. Det har været nøgleordene for designet på Citroën C3. Men ikke længere. Anden generation af franskmændenes bud i miniklassen har nemlig fået langt mere karakter. Og mere fylde. Og det er ikke tilfældigt. Overalt i Europa er det nemlig en klasse, der boomer.

Og her vil Citroën også med i forreste linje. Det er en bil med personlighed og egenart, som en fransk createur, der møder os, da vi får nøglerne udleveret nær Roms lufthavn ved præsentationen. Og lige så moderigtig: En skarpskåret front med tråde til storebroder C5, markante knæk over hoftelinen, og så lige en blød afrunding af en pariser-popo til at runde det hele af med. En streg, som indenfor møder sin modsætning med et todelt instrumentbord med afrundede, næsten bølgende linjer.

Og sådan er den ny C3 på mange måder kontrasternes bil. Trods den beskedne størrelse, på knap fire meter er der nemlig masser af fornemmelse af større bil i modellen. En oplevelse, der forstærkes af, at C3 som den første bil i klassen kan leveres med en såkaldt Zenith-forrude, der strækker sig hen over nakken på føreren. Det er klart en nyskabelse, der giver mere lys og luft, selv om de lavthængende grå skyer lagde en dæmper på det meste meget sollys fra oven. Og der er nok ikke mange danskere, som vil spendere de formodede 15.000 kroner, taget vil koste.

Ellers er nøgleordene voksne køreegenskaber, mere plads og højere finish. Det sidste bemærker du først. Lige fra den solide klonk-lyd, når du lukker døren, over den nubrede instrumentoverflade, garneret med glat-lakeret metal, til de lækkert klikkende knapper - selv i udstyrs-versionen Niv. II, som ventes at blive den mest solgte herhjemme.

Bedre udhulet

C3 er vokset ni centimer i forhold til den gamle model, men akselafstanden er den samme. De flere centimeter er brugt til at skabe mere luft i kabinen, hvor også handskerummet er skubbet, så passagersædet kan komme længere frem, og give mere plads til den ene bagsædepassager.

Foran sidder du solidt og med et godt udsyn gennem den buede forrude og de brede trekantsprosser til siderne, mens vi på bagsæderne oplevede ok pladsforhold efter klassens standard. Det vil sige, at to vokse kan finde sig til rimeligt rette. Vi oplevede dog, at hovedhøjden lige var snæver nok til høje skandinaver.

Men her snyder glastaget og tager en bid. Under præsentationen havde vi lejlighed til at prøve den 1,6 liters og 90 hestes HDi diesel og den 1,6 liters VTi benziner på 120 hk benziner. Det er dog begge to motorer, der ikke kommer til Danmark. Når den 90 hk diesel lander herhjemme bliver det i en nyudviklet spareversion, der går hele 26,3 km/l, men bl.a. har en anden gearudveksling, motorjustering, som gør den mindre kvik. Umiddelbart giver bilen dog et ganske godt indtryk med den 90 hk diesel, der virker som det rigtige valg til bilen.

Et nyudviklet styretøj giver præcision, mens undervognen klart er til den mere komfortable side. Og selv om franskmanden, der kommer til februar eller marts, er kortere end konkurrenter som Ford Fiesta og VW Polo, virker den bedre udhulet. Således byder C3 også på et bagagerum, der er på 300 liter og dermed lidt større end konkurrenterne. Prismæssigt har Citroën også sigtekornet på de to. Således forventes C3 at stige en halv snes tusinde kroner. Og en startpris på små 160.000 kroner for en 1,4 benzin på 75 hk i det mindste udstyrsniveau og med fem døre er godt bud. Den danske importør kan dog endnu ikke sige noget om det endelige udstyrsniveau, eller prisen for den attraktive sparediesel. Det står dog fast, at modellerne får gearskifteindikator.

Lyst. Som den første bil i miniklassen byder Citroën C3 nu på et stort såkaldt Zenith-glastag, der strækker sig til ind over midten. En stor skærm i loftet kan trækkes frem og tilbage for at lukke af. Men solskærmene kan ikke vippes ud til siden, hvis solen blænder her fra.

Lyst. Som den første bil i miniklassen byder Citroën C3 nu på et stort såkaldt Zenith-glastag, der strækker sig til ind over midten. En stor skærm i loftet kan trækkes frem og tilbage for at lukke af. Men solskærmene kan ikke vippes ud til siden, hvis solen blænder her fra.

Vindstøjen generer

På vejen ligger C3 stabilt. Og det er tydeligt at mærke, franskmændene har arbejdet med støjdæmpningen og været gavmilde med tykkere isolerende måtter. I byerne er motoren godt pakket ind, og ved motorvejsfart ville vi roligt kunne hviske fortroligt og lydhørt til sidemanden – hvis vinden da ikke generede. Her er vindstøjen nemlig skurrende. Et problem, vi også har oplevet i C3 Picasso.

Retfærdigvis skal dog siges, at vi da vi kun kunne teste bilen med en den enorme Zenith-forrude. Indenfor har designerne heldigvis holdt sig fra for mange gimmicks. Kontakterne til elruder og spejle er dog samlet i et arsenal af knapper, der sidder bøvlet og uhandy ved armlænet på venstre dør. Franskmændene bryster sig af, at de nyudviklede smalle sæder, som sparer plads. Imidlertid er de sæder, vi prøvede, desværre af den bløde og let svampede slags, som ikke får megen ros af ergoterapeuter. Og det er også synd, at en ellers ganske pletfri bil skal døje med koncernens bedagede og slaskede femtrins-gearskifte. Det ændrer dog ikke ved det samlede indtryk af en næsten helstøbt kvalitetsbil, der er med til at løfte minibilsklassen yderligere og give ordet downsizing ny betydning. Nuttet eller ej.

Selvstændig. Citroën C3 ligner intet andet på markedet. Især ikke, hvis den er udstyret med den store Zenith-forrude.

Selvstændig. Citroën C3 ligner intet andet på markedet. Især ikke, hvis den er udstyret med den store Zenith-forrude.

Publiceret 03 November 2009 03:00