Genfødt: Den nye Opel Astra er vokset, så den nu er på størrelse med den første generation af Vectra. Det lækre stilrene design ligger i tråd med storebror Insignia. VW Golf har en klassisk, men mere markant front med mere karakter.

Genfødt: Den nye Opel Astra er vokset, så den nu er på størrelse med den første generation af Vectra. Det lækre stilrene design ligger i tråd med storebror Insignia. VW Golf har en klassisk, men mere markant front med mere karakter.

Astra kan slå Golf

Den nye Opel Astra er gennemtænkt, forfriskende, og velkørende. Læs her de første indtryk af, hvordan den klarer sig mod VW Golf

Af
Af Christian Schacht og Jens Overgaard

Underspillet ved første øjekast, men ved nærmere eftersyn cool som en stilren forsidemodel på et tysk modeblad. Den nye Opel Astra scorer helt klart design-point, som den står i den skarpe efterårssol.

Her er ingen tvivl om slægtskabet til storebror, Insignia, der har hentet mange roser, og at det nu endegyldigt er slut med alt, der måtte minde om et støvet image: En front med let sammenknebne lygter, og en hæk rundet af i en næsten coupéagtig afslutning sætter omridset. Det hele afsluttet indenfor af et elegant og stilrent instrumentbord med samme lagkageopdeling og finish, vi kender fra Insignia.

Vi kom tæt på den nye Opel Astra under kåringen af Årets Bil, hvor vi over tre dage kunne teste tre motorvarianter. I forhold til den gamle model er Astra rykket en division op, og den imponerer både i forhold til Insignia og konkurrenterne. Som landet ligger nu, er der kun to modeller, der stikker af fra alt og alle i Golf-klassen, den nye Astra og så VW Golf selv. Derfor er der naturligt at sætte nyheden op til en umiddelbar sammenligning med ikonet, som har hentet megen ros og blev søsat i en ny generation i fjor. Med priser fra 254.000 kroner for den 1,6 liters Enjoy-model med 115 hk matcher Astra meget godt Golf. Rent faktisk kan du få en skrabet Astra uden radio og med den mindste 1,4 liters motor fra 224.000 kroner. Men den er der sikkert ingen, som vil vælge.

Vi har derfor koncentreret os om 1,4 T-modellen med 140 hk, Enjoy-udstyr og seks trins gearkasse til godt 274.000 kroner, der forventes at blive volumen-modellen, og som på mange områder matcher den Golf 1,4 TSI på 122 hk med Comfortline-udstyr, vi holder den op imod omkring FDM Jyllandsringen i Resenbro.

Vokset på alle ledder

Allerførst et kig på Astra, der er på alle ledder og kanter er vokset i forhold til den gamle. Således er den med sine 4,42 meter godt 17 centimeter længere, mens akselafstanden er vokset syv centimeter, og den er nu på størrelse med den første generation Vectra. Til sammenligning er Golfen mere end en snes centimeter kortere og har en akselafstand, der er halv snes centimeter mindre.

Bag rattet er kabinen med dens nye fladt liggende instrumentbord og hjørnesprosse med ekstra siderude både luftig og lækker, lækker, lækker. På Jyllandsringen er det en bil, som styrer sikkert gennem kurverne, og på vejen ligger Astra stødt og indbyder til lange stræk. Selv om den nye mellemmodel ikke er en sportsvogn, så har vi allerede her meget mere indlevelse og er lysår fra den gamle Astras mere valium-agtige tilgang til tingene. Umiddelbart virker Golfen stadig som klassens mest gennemførte, også på bane og vej, hvor den komfortable og alligevel faste undervogn er spitzenklasse. En mere grundig analyse kræver dog en længere test.

Den nyudviklede 1,4 liters turbomotor, der helt i tidens downsizing-ånd byder på flere heste og lavere forbrug. Det er helt klart en fleksibel sag, som tager ved fra lave omdrejninger. Ved mellemaccelerationer virker turboen dog noget anstrengt i forhold til VWs pragtmotor, der er sugende elastisk, og byder på samme moment, selv om den yder en snes heste mindre, og Golfen virker en tand kvikkere i det daglige. Til gengæld er Astra med sine godkendte 16,9 km/l en tand mere sparsommelig. Begge førerpladser er forbilledligt indrettede med godt støttende sæder, så det er et spørgsmål om stil, og Astraen virker ligeså godt bygget. I modsætning til Insignia stjæler den skrånende taglinje ikke hovedhøjde-plads i Astra, hvor man sagtens kan sidde rank. Til gengæld skal du ikke være ret langbenet, før det kniber med benpladsen.

Her er der meget mere luft i Golfen, som også har fint med loftshøjde. Underligt, når man tænker på, at Opelen er længere mellem akslerne. Men fænomenet er ikke ukendt i klassen, hvor biler som den nye Mazda3 heller ikke imponerer på bagsæderne,. Astras bagagerum er med sine 370 liter en smule større en konkurrenten fra Wolfsburg og virker mere regulært. Desuden er en justerbar dobbeltbund standard i Opelen, så du undgår for mange vrid, når sodavandskassen skal ombord. I det hele taget er der, hvad der skal være i Astras grundudstyr, som bl.a. omfatter aircondition, varme i forsæderne, regnsensor, lysfølsomt bakspejl, ratbetjent radio og fartpilot samt grafisk informationsdisplay.

Desuden disker Opels teknikere op med en hel vifte af avanceret nyt ekstraudstyr. Det gælder bl.a. lyssystemet AFL +, hvor xenon-lyset indstiller sig efter hastighed og vejrforhold, og som kan tilkøbes sammen med parkeringsassistance, elfoldespejle og elruder bag for bare en snes tusinde kroner! Det kan kun anbefales herfra. Andre nyheder er Opel Eye, der kan genkende vejskilte og den elektronisk styrede undervogn, Flexiride.

Hækkeløb. Mens VW Golf er den kantede, byder Opel Astra på mere runde former. De to bagagerum er dog stort set lige store. Og her er Astraens det mest regulære. Opelen byder desuden på en praktisk dobbeltbund.

Hækkeløb. Mens VW Golf er den kantede, byder Opel Astra på mere runde former. De to bagagerum er dog stort set lige store. Og her er Astraens det mest regulære. Opelen byder desuden på en praktisk dobbeltbund.

Den rigtige medicin

Der er dog ingen tvivl om, at Volkswagens teknikere godt kan begynde at skæve nervøst i bakspejlet efter konkurrenten fra Rüsselsheim, der for øvrigt er produceret i England og senere kommer fra GM's fabrikker i Polen.

Den nye Astra er også af så høj klasse, at den uden tvivl også vil kunne tiltrække firmabilskunder, som finder Insignia for stor og imposant. Astra kan man nemlig sagtens leve med som langturs bil. Dieselkunder vil kunne vælge mellem tre motoriseringer, der starter fra godt 260.000 kroner for sparegrisen 1,3 EcoFlex, Enjoy der går 23,8 km/l, over den 110 hk sag til 281.000 kroner, mens den store 2,0 CDTI 160 hk med sine cirka 340.000 kroner virker overbevisende, men lidt højt prissat.

I alle tilfælde er Astra den medicin, der skal til, for at Opel for alvor kan komme tilbage på banen. Det er heller ikke tilfældigt, at modellen kun var et mulehår fra at hente titlen som Årets Bil 2010, der gik til VW Polo. Astra introduceres i slutningen af året.

Publiceret 15 October 2009 03:00