To af politiets nye Mondeo 2,5 Turbo brød i brand i sommerferien. Årsagen var en varm turbolader, der er placeret for tæt på brændstofslangerne. I samarbejde med Ford er problemet nu løst.

To af politiets nye Mondeo 2,5 Turbo brød i brand i sommerferien. Årsagen var en varm turbolader, der er placeret for tæt på brændstofslangerne. I samarbejde med Ford er problemet nu løst.

Politiets nye patruljevogne gik i brand

Nyhed: Ford Mondeo 2,5 turbo er blandt betjentenes favoritter, men to biler brød i brand i sommerheden

Af
Af Christian Schacht

BRANDBAR Når politiet rykker ud, kan det godt gå hedt for sig - men i to tilfælde i begyndelsen af juli blev det lidt for bogstaveligt for to patruljevogne i henholdsvis Horsens og Gentofte. Der gik simpelthen ild i motorrummet i de nyindkøbte patruljebiler - Ford Mondeo 2,5 turbo, erfarer avisen. Meget kraftig varme fra motorens turbolader havde delvist smeltet et brændstofrør, der så var begyndt at lække benzin. På grund af manglende nedkøling og det varme sommervejr startede en kraftig røgudvikling og en mindre brand opstod i motorrummet. "Det skete efter, at politibilerne havde været udsat for en kraftig belastning med høje hastigheder," siger politikommissær Jan Ulrik Olesen fra Rigspolitiet. De to Mondeo er en del af den nye generation politibiler med store motorer, og ifølge Jan Ulrik Olesen er betjentene vilde med dem. "Men det er første gang, at Rigspolitiet oplever, at en politibil bryder ud i lys lue efter hård belastning. Alle ressourcer blev sat ind på at løse problemet," siger Jan Erik Olesen, hvor bl.a. en bilinspektør, Politiforbundet og Ford-teknikere fra importør og fabrik var involveret. Problemet blev lokaliseret til at være brændstofslanger, som er for tæt placeret på turboen, der kan blive ekstremt varm, når det går stærkt. Alle politiets Mondeo 2,5 turbo har nu fået monteret strålevarmebeskyttelse rundt om de udsatte benzinrør. Ford-fabrikken er nu ved at undersøge, om der er nogen mulighed for at almindelige Mondeo 2,5 også kan gå op i flammer ved ekstremt brug. Det afviser importørens pressechef, Lene Dahlquist, dog allerede. "Bilerne er brudt i brand efter meget ekstrem kørsel, som ingen private nogensinde vil gøre, uanset, hvor stærkt de kører," siger Lene Dahlquist. Den vurdering deler, FDM, hvor tekniker, Rainer Bambino, aldrig før har hørt om problemet. Selv om flere andre af politiets nye VW Passat 1,8 og 2,0 også har turbolader, har Rigspolitiets eksperter vurderet, at den ikke ligger så udsat, som i Mondeo. Det er ikke første gang, at politiet oplever problemer med Mondeo, som for ni år siden var plaget af bremseproblemer, som dog hurtigt blev løst.

Publiceret 25 August 2009 03:00