Ford Capri gjorde for muligt for mange at får en sportslig bil til en overkommelig pris. Dengang fra godt 26.000 kroner det var givetvis med at sikre bilen titlen som Årets Bil i 1969.

Ford Capri gjorde for muligt for mange at får en sportslig bil til en overkommelig pris. Dengang fra godt 26.000 kroner det var givetvis med at sikre bilen titlen som Årets Bil i 1969.

Den europæiske Ford Mustang

Årets Bil 1969: Ford Capri, som var den første Årets Bil, er mere en doven cruiser, end en hardcore sportsvogn. Men den har charme

Af
Af Jens Overgaard

FOLKESPORT Selv om den har fire årtier på bagen, er der ingen tvivl, da vi står over for den guldmetallic Ford Capri MKI GT XLR fra 1969: Det er stadig en sportslig bil at skue. Lige som den var i 1969, hvor bilen ikke alene blev præsenteret som et europæisk svar på Fords amerikanske folke-sportsvogns-succes, Mustang, men også løb med titlen, da Årets Bil for første gang herhjemme blev kåret. Derfor er det også med en vis ærefrygt, vi sætter os bag rattet i det snævre cockpit med udsigt til den enorme snude med potensbulen på midten. Et let drej med nøglen, og den voluminøse motor med seks cylindre og 2,3 liter, som dengang var helt nyudviklet, springer let i gang med en blød buldren. Med ved vores side har vi bilens ejer, Ib Marslew, der har haft bilen fra ny og kørt samtlige 400.000 km i sit klenodie. Han har passet så godt på sit velholdte eksemplar, så det står funklende i solen, og gennem årerne har indkasseret en række pokaler.

Pigerne kan li' den

Ib Marslew havde i sin tid egentlig kig på en BMW 2002, men slog til, da han kunne få en special-importeret tysk-produceret Capri fra Køln, der havde meget bedre kvalitet end de engelsk-producerede, som led under, at det britiske bilimperium på det tidspunkt var på vej mod forlis. Og det har han ikke fortrudt. "Den var smadderflot, og folk kiggede efter den. Og farven, Amber Gold, var helt speciel. I dag er der også mange, der lægger mærke til den. Pigerne synes, at den er smart," forklarer Ib Marslew, der lige har været chauffør for æresgæsterne til en konfirmation og et bryllup i familien. Vi forstår ham godt, da vi ruller af sted. Det lave tyngdepunkt, de sportslige instrumenter med og fornemmelsen af kraft under hjelmen, selv om bilen kun har godt 130 hk, må have været lige i øjet dengang. Det står dog hurtigt klart, at Capri'en, som i 1969 kostede godt 46.000 kroner, mere er en GT, med fed streg under ordene, frem for en sportsvogn, selv om topfarten for den tid er acceptable 178 km/t. Maskinen har godt nok pondus, er den ingen hurtigløber. Det tunge styretøj og efter dagens standard let sejlende undervogn mærkes på FDM Sjællandsringen. Folkelig var den heller ikke i 1969, hvor der var masser af andre mere familieegnede biler på markedet. Men en startpris på 26.000 kroner for den 1,3 liters version har trods alt dengang gjort det til en sportslig indgangsbillet for langt flere end tidligere. Modellen blev fra starten markedsført som "Bilen du altid har lovet dig selv" og designet, der var direkte målrettet den mere designbevidste generation, solgte i mere end to millioner eksemplarer i de 18 år, modellen eksisterede.

Amerikansk inspiration

Capri MKI er stærkt inspireret af Ford Mustang, hvor det lange forparti og det korte udhæng bag bagakslen er klare signaturer. Desuden kunne bilen i bedste amerikanske stil også fås med automatisk gearkasse. Capri var bygget efter samme princip som Ford Consul, nemlig som et coupékarrosseri på en standardundervogn. Instrumenteringen og sæderne var designet specielt til Capri, så standardkomponenterne var både udvendigt og indvendigt godt gemt bag den sporty udstråling. Trods det tilnærmede 2+2 karrosseri, havde bilen efter den tid forbavsende god plads. Programmet var skruet sammen, så de fleste kunne være med. Således spændte motorbestykningen fra en lille 1,3 liters maskine til en kraftig 3 liters V6 med 146 hk. Modellen blev produceret i engelske Dagenham og Halewood, tyske Saarloouis og Køln samt belgiske Genk. I 1970 var der allerede solgt 400.000 eksemplarer, og modellen fik sit første facelift i 1972. Ford Capri er et stykke bilhistorie af de mere spændende og herhjemme er en klub med dedikerede medlemmer med til at holde bilerne kørende.

Publiceret 25 August 2009 03:00