På vej. Citroën C1 Ev'ie kan ruller 80-135 km på en opladning og kan snart købes for små 186.000 kroner.

På vej. Citroën C1 Ev'ie kan ruller 80-135 km på en opladning og kan snart købes for små 186.000 kroner.

Citroën-elbil indtager Danmark

Nyhed: Snart kan den engelsk-producerede elbil, Citroen C1 Ev'ie, købes, lejes eller leases. Det er biludlejningsfirmaet Sixt, som står bag. Startprisen er 186.000 kroner

Af
Af Jens Overgaard

ELBIL Mens mange taler om elbilerne, er den første mere færdige af slagsen på vej ud i den danske trafik. Det drejer sig om en engelsk ombygget version af Citroën C1, som er en af Danmarks mest solgte bilmodeller. Bag tiltaget står den internationale biludlejningskæde, Sixt, der fra september både vil sælge, leje og lease bilen. Det bliver til priser fra 185.750 kroner inklusiv batterier, mens lejeprisen bliver på niveau med for eksempel en BMW 1-serien, hvilket er godt små 1000 kroner i døgnet. Elbilen, der helt korrekt hedder Citroën C1 Ev'ie, er udstyret med en elmotor på 30 kW svarende til 41 hk, der giver en rækkevidde på 80-135 km og en topfart på godt 100 km/t. Lithium-ion-batterierne kan lades helt op på seks timer. Danmark er foreløbig det første land uden for England, hvor bilen kan købes. "Vi er jo en lidt "dirty" business. Og derfor vil vi gerne være med til at sætte et par pæne fodaftryk på vores grønne planet," lyder det fra Kasper Gjedsted, der er adm. direktør for Sixt i Danmark. Samtidig har Sixt i forvejen erfaring med salg, da Sixt Bilsalg hvert år afsætter 1000 tidligere udlejningsbiler herhjemme. Bilerne vil kunne ses og prøves på Sixt-udlejningsstationer over hele landet, hvor man altså også kan leje dem for en grundigere test. Det er i første omgang firmaer og kommuner, som har vist interesse for bilen, hvor bl.a. Vestas og Bosch, har købt nogle af de første eksemplarer, oplyser Kasper Gjedsted, der også forventer, at mange københavnere, som kan få glæde af gratis p-pladser, vil falde for den lille elbil. Han forventer at Sixt sælger, udlejer eller leaser 300 C1 Ev'ie i år. "Vi får alt, hvad fabrikken kan producere, og vi regner med at få leveret fire-seks biler om ugen," siger han.

Udstyr

Der er forskel på udstyrsniveau i forhold til de brændstofdrevne officielt importerede C1'ere. Således har elbilerne ikke ESC antiskrid, som ellers er standard. Grundmodellen, Basic, har tre døre og fire airbags mod seks på den brændstofdrevne, mens Luksus-modellen, der koster 211.955 kroner, ud over mere udstyr har fem døre og seks airbags. Til gengæld giver fabrikken tre års garanti mod ellers to år. Og der er mobilitetsservice. Undersøgelser viser, at næsten 90 procent af bilisterne kører under 60 km om dagen, så rækkevidden skulle være nok. Men konceptet er at kunder, som ønsker at køre længere end de 80-135 km, de stille elbilen og leje en feriebil hos Sixt. Det er firmaet The Electric Car Corporation Plc., der producerer bilerne, som den danske Citroën-importør ikke har noget med at gøre. Ifølge Ellen Nørregaard, der er informationschef hos Citroën Danmark, er der ikke en officiel C1 elbil på vej. Men fabrikken har planer om andre elbiler, som afsløres snart.

Publiceret 25 August 2009 03:00