Den første Chrysler. En B-70 Phaeton.

Den første Chrysler. En B-70 Phaeton.

Se det før det lukker

Mens Chrysler kæmper for livet, besøgte vi fabrikkens museum i hjembyen, Auburn Hills. En oplevelse, der mindede om, at fabrikken engang var en stor spiller i bilverdenen

Af
Af Christian Schacht

Auburn Hills

USA

Hvor meget kan de 80 perfekt velholdte modeller egentlig indbringe, hvis Chrysler går konkurs, og fabriksmuseet bliver tvunget til at sælge ud af arvesølvet? Spørgsmålet popper uundgåeligt op på min indre filmrulle, da jeg skridter fabrikkens eget museum af i Auburn Hills, 30 kilometers kørsel fra Detroit.

Det ligger klods op af det enorme Chrysler-hovedkvarter, og det er nærliggende at tænke, at det ville være gået meget bedre for koncernen, hvis bare der var blevet pudset og plejet lige så meget om fabrikkens biler på samlebåndet, som kyndige hænder tager vare på de hæderkronede Chrysler-modeller på udstillingen. Chrysler kæmper nemlig for livet og har senest slået pjalterne sammen med Fiat.


Vi slipper heldigvis for de små italienere, selv om udstillingen spænder bredt. Blandt andet vrimler det med konceptbiler og prototyper uden motor. Nogle af dem er hurtigt røget i glemmebogen, for eksempel den ekstravagante, Atlantic Coupé, som aldrig nåede i produktion, fordi den var for særpræget. Der er også den bizarre tresser-bil med turbinemotor og et helt særegent design fra designeren, Elwood Engel, som Chrysler havde rekrutteret fra Ford. Den kan stadig give unge designere fikse ideer.

Den berømte Jeep

Chrysler-koncernen spænder vidt - Jeep, Dodge og Plymouth - er med inde under paraplyen og de er selvfølgelig også repræsenteret på museet. Hvem husker ikke Jeepen, der spillede en kørende hovedrolle for amerikanerne i 2. Verdenskrig eller Dodge, som var den frække dreng i klassen med store muskler. Og så er der jo Plymouth, der levede en trist tilværelse som en slags sekundært mærke og blev aflivet i 2001.

Herhjemme erindrer nogle måske Plymouth for deres 1998 Prowler med udestående skærme og retrolook. Hele historien kan studeres på museet, blandt andet kan du læse, at det var 6. juni 1925, at grundlæggeren, Walter P. Chrysler købte Maxwell Motor Corp. og etablerede Chrysler Corporation. Ret hurtigt efter ankom den store depression, som det lykkedes at styre uden om i sådan en grad, at man kunne lancere den revolutionerende Airflow, der den dag i dag er et anerkendt design.


Det mest bemærkelsesværdige i 40'erne var, at koncernen viste luksuriøse varianter af Town & Country modellerne, som debuterede på scenen i 1941. Forgængeren til vor tids Voyager tilbød siddepladser til ni passagerer, en 'klap' bag på bilen, som kunne åbnes, og var den første personbil, som havde trærammer på dørene. Walter P. Chrysler døde den 18. august 1940, men udviklingen efter krigen tog fart, og en af de mest kendte historiske modeller er C300 med 300 hk fra 1955, som var en af datidens mest kraftfulde dollargrin.

Unik I 1934 lancerede Chrysler et af de mest innovative køretøjer nogensinde: Airflow. Designeren Carl Breers idé med Airflow-lanceringen var et nyt og moderne design. Da han så nogle jagerfly under en prøveflyvning opstod grundtanken om, at samme design måtte kunne anvendes på biler.

Unik I 1934 lancerede Chrysler et af de mest innovative køretøjer nogensinde: Airflow. Designeren Carl Breers idé med Airflow-lanceringen var et nyt og moderne design. Da han så nogle jagerfly under en prøveflyvning opstod grundtanken om, at samme design måtte kunne anvendes på biler.

Var ved at lukke i 1970erne

En kombination af skidt økonomi, oliemangel og importerede, benzinbesparende japanske biler gjorde dog, at den amerikanske bilindustri havnede i en svær situation. Også Chrysler, som var tæt på at lukke, da forretningsgeniet, Lee Iacocca, trådte til og omorganiserede fabrikken på ny, så den i 1980erne var en lukrativ forretning. Det var ikke mindst i kraft af familiebilen, Dodge Caravan, der kom i 1984 som et frisk pust med god plads og praktisk indretning og senere fik følge af Renault Espace og et dusin andre familieflyttere i Europa.

I 1990'erne fortsætter den positive udvikling en tid endnu med designtrofæer som Stratus og 300M, mens fusionen med Mercedes-Benz aldrig kommer til at fungere. Den triste historie går museumsfolkene let uden om, men Chryslers nuværende krise synes alligevel ikke helt at gå museet ramt forbi. Overtegnede overhører en samtale mellem to kustoder, der diskuterer, hvilke modeller, de gerne selv vil have med hjem, hvis museet må lukke og slukke.


redaktion@pola.dk

Bilmuseum www. chryslerheritage.com Walter P. Chrysler Museum, 1 Chrysler Drive, Auburn Hills, Michigan, USA. Lukket mandag, ellers åbent 10-17, søndag dog 12-17. Entre: 8 dollar.

Betydningsfuld Willys Jeep fra 1943 var hovedresultatet, da Chrysler og de tilhørende mærker omlagde produktionen til krigsmateriel.

Betydningsfuld Willys Jeep fra 1943 var hovedresultatet, da Chrysler og de tilhørende mærker omlagde produktionen til krigsmateriel.

Opfindelse Det var året, hvor Michael Jackson var på vej mod stjernerne, hvor de første mobiltelefoner kom til salg, men også tidspunktet for verdens første MPV, Dodge Caravan fra 1984. Herhjemme kender vi den som Chrysler Voyager.

Opfindelse Det var året, hvor Michael Jackson var på vej mod stjernerne, hvor de første mobiltelefoner kom til salg, men også tidspunktet for verdens første MPV, Dodge Caravan fra 1984. Herhjemme kender vi den som Chrysler Voyager.

Europæer I 1978 var Chrysler aggressiv i Europa og opkøbte franske Simca. Et af resultaterne var Simca Horizon, som nogle læsere måske husker, der også kom til USA under navnet, Dodge Omni, som her ses i en 1986-model.

Europæer I 1978 var Chrysler aggressiv i Europa og opkøbte franske Simca. Et af resultaterne var Simca Horizon, som nogle læsere måske husker, der også kom til USA under navnet, Dodge Omni, som her ses i en 1986-model.

Kvindebil I 1950'erne opdagede de amerikanske bilproducenter en ny målgruppe: Den kvindelige bilkøber. Kvinderne ville have blomster, sprudlende farver og et sjovt navn. Men først og fremmest skulle bilen være pink. Dodge La Femme blev en kæmpestor fiasko.

Kvindebil I 1950'erne opdagede de amerikanske bilproducenter en ny målgruppe: Den kvindelige bilkøber. Kvinderne ville have blomster, sprudlende farver og et sjovt navn. Men først og fremmest skulle bilen være pink. Dodge La Femme blev en kæmpestor fiasko.

Chrysler Museum

Chrysler Museum

Chrysler Museum

Chrysler Museum

Imponerende. Chrysler var ikke først med at lave store familiestationcars, men en af de mest succesfulde fabrikker inden for typen. Denne New Yorker Town & Country fra 1959 er en af de største. Den er over 5,5 meter lang, vejer to ton og har aircondition og fartpilot som standard. Behøver vi nævne, at den også har V8-motor med 350 hk?

Imponerende. Chrysler var ikke først med at lave store familiestationcars, men en af de mest succesfulde fabrikker inden for typen. Denne New Yorker Town & Country fra 1959 er en af de største. Den er over 5,5 meter lang, vejer to ton og har aircondition og fartpilot som standard. Behøver vi nævne, at den også har V8-motor med 350 hk?

null

Publiceret 12 February 2009 03:00