Citroën C3 Picasso har en markant udstråling, og den er ganske praktisk inden døre.

Citroën C3 Picasso har en markant udstråling, og den er ganske praktisk inden døre.

Pikant Picasso

Masser af lys og luft i Citroëns nye kompakte crossover, C3 Picasso, der er lidt af en multikunster. Men vælg motor med omhu

Af
Af Jens Overgaard

Barcelona

Spanien

Biler er brugskunst. Og design betyder mere end nogensinde. Det ved bildesignerne, og det er mange bilkøbere også ved at opdage. Derfor vælter det frem med sprælske biler med her-kommer-jeg-attitude. Og den nye Citroën C3 Picasso, som netop er præsenteret i Barcelona, er helt i tråd med tidsånden. Det er ikke alene en bil, som trods en kompakt længde på godt fire meter, byder på finesser som en fransk artist. Den har også X-faktor af en kaliber som divaen Brigitte Bardot i sine velmagtsdage.

C3 Picasso er en af den helt ny type kompakte og vovede biler, der også tæller Kia Soul og modeller som Toyota Urban Cruiser, Skoda Yeti og Nissan Cube. Med en startpris fra omkring 200.000 kroner for en benzin på 95 hk ligger C3 Picasso allerede lunt i svinget. Ud over skarptskårne linjer for og agter hedder opskriften masser af lys og luft. Citroëns designkomet Carlo Bonzanigo har nemlig skabt en kabine med en ekstra karnap ved A-stolpen, der giver et vidvinkel-format, som kun findes bedre i din lokale biograf.


Bag rattet kommer det luftige look til sin ret. Det flade instrumentbord med sine centralt placerede digitale instrumenter giver nemlig MPV-fornemmelse, mens det højtplacerede gearskifte og selve displayet ligger de helt rigtige steder for hænder og øjne. Den høje kørestilling rammer et sted mellem en personbil og Citroëns egen familie-container, Berlingo. Og der er masser af højde bag rattet, hvor vi sidder rigtig godt.


C3 Picasso byder også på en finish, som med blød plastik instrumentbord og lækre klikkende kontakter, løfter modellen ud over den ellers rustikke familie-flytter klasse. Bagsæderne kan rykkes op til 15 centimeter i længderetningen. Med sæderne helt tilbage er der pæne 385 liters bagagerum, mens det bliver øget til 500 liter, hvis bagsædet køres fremad. Det er en indretning, som vil tilfredsstille de fleste.


Franskmændene byder også på en bagagerumsbund, der kan placeres i flere højder. Og hvis bagsæderne lægges ned, flyttes en lille klap. Og voilá, så er der et helt plant bagagerum.

MPV-fornemmelse

På vejen er C3 Picasso et ganske behageligt selskab, der giver indtryk af at befinde sig i en større bil. Men det er bestemt ikke ligegyldigt hvilken motor, du vælger. Affjedringen er nemlig forskellig og giver modelprogrammet to personligheder. I første omgang får vi en 1,4 liters benziner på 95 hk, der er udviklet sammen med BMW, og franskmændenes egen 1,6 liters diesel på 109 hk. Vi tør vove, at benzineren dækker behovet for de fleste. Især, hvis man mest bevæger sig i og omkring byerne.

Den 1370 kilo tunge Picasso kører 14,7 km/l, hvilket dog ikke er imponerende. Men den er rimelig fleksibel og følger hæderligt med i bytrafikken. Pendlere og langturs-trafikanter vil med fordel kunne sætte en merpris på en snes tusinde kroner i den mere momentstærke diesel, der klarer 20,4 km/ og som byder på en mere ubesværet acceleration. Men der er forbehold.


Mens vores benziner har en ganske fast affjedring, er det en anden sag med dieselen. Den tungere motor, som trykker på forakslen, har tvunget teknikerne til en anden, mere blød og gyngende affjedring, som er behagelig, når vi kører lige ud men i skarpe sving, gør den ikke ligefrem C3 en tjeneste. Begge de motorer, som kommer til landet, nyder ellers godt af, at teknikerne har pakket mekanikken bedre ind og brugt tykkere lyddæmpende glas. Ved motorvejsfart begynder drivhusglassene foran dog at møde modstand og vinder hvisler.

Kuperet Den stejle bagende åbner til et ganske fornuftigt bagagerum. En bund, der kan hæves til flere niveauer, og bagsæder, der kan rykkes 15 centimeter, gør C3 Picasso ganske fleksibel.

Kuperet Den stejle bagende åbner til et ganske fornuftigt bagagerum. En bund, der kan hæves til flere niveauer, og bagsæder, der kan rykkes 15 centimeter, gør C3 Picasso ganske fleksibel.

Skygger irriterer

Designet er dog langt fra fejlfrit. En C-stolpe, der kan skjule et helt regiment fra fremmedlegionen giver ikke anledning til jubel, og et gimmick med speedometret, som illumineres af dagslys, er godt tænkt, men de flimrende solskygger irriterer. Samtidig er det synd, at C3 Picasso ind til videre kun tilbydes med koncernens gennemprøvede men spaghetti-slaskede femtrins gear.

C3 Picasso tilbydes udelukkende i en speciel dansker-version med mellemudstyr niveau II, der indeholder en ganske omfattende liste. Det kan suppleres med flere pakker, blandt andet et panorama-glastag, som er med til at forstærke den megen lys og luft. Noget, som der forhåbentlig er mere af, når Citroën C3 Picasso søsættes herhjemme inden udgangen af april.


redaktion@pola.dk

Udsyn Instrumentbordet føles lige så blødt som formerne. De enorme karnapper på forruden giver masser af godt udsyn og lys den anden vej.

Udsyn Instrumentbordet føles lige så blødt som formerne. De enorme karnapper på forruden giver masser af godt udsyn og lys den anden vej.

Drivhus Det store glastag kan købes som ekstraudstyr.

Drivhus Det store glastag kan købes som ekstraudstyr.

Muligheder Der er fin plads på bagsæderne, som kan justeres i længden. Især hvis de er helt bagude. Længst fremme med maksimal bagageplads, er der kun plads til mindre børn.

Muligheder Der er fin plads på bagsæderne, som kan justeres i længden. Især hvis de er helt bagude. Længst fremme med maksimal bagageplads, er der kun plads til mindre børn.

Flimmer Det ser smart ud, men det digitale speedometer kan være vanskeligt at aflæse i direkte sollys.

Flimmer Det ser smart ud, men det digitale speedometer kan være vanskeligt at aflæse i direkte sollys.

null

Publiceret 12 February 2009 03:00