Honda Jazz bliver testet i forbindelse med valget af Årets Bil i Danmark 2009.

Honda Jazz bliver testet i forbindelse med valget af Årets Bil i Danmark 2009.

Klassens største

Man må knibe sig selv i armen, for Honda Jazz virker på forunderlig vis større indeni end udvendigt, mens der er lidt for mange kompromisser ved komfort og køreegenskaber

Af
Af Christian Schacht og Peter Leth-Larsen (foto)

Hvordan får man bilkøberne i tale, når der nu i forvejen er masser af fine, fikse minibiler på markedet? Lad os udhule vores mindste bedre og give den et praktisk bagsæde og bagagerum, så den er mere praktisk end konkurrenterne. Sådan har Honda sikkert tænkt, da de planlagde den nye Jazz.

Og lad os komme til sagen: Honda Jazz er ikke sjov at køre som Ford Fiesta, eller letkørt som Seat Ibiza. Til gengæld føles kabinen næsten så rummelig, at bilen kunne tilhøre en større bilklasse. Hvor kan du ellers med lethed stuve en velvoksen Odder-barnevogn af vejen i bagagerummet og placere store teenageknægte på bagsædet, uden at de brokker sig? Hvis det ikke er nok, kan de fleksible bagsæder lægges enten helt fladt ned eller vippes op som biografsæder, så der bliver plads til en cykel eller en klapvogn bag forsæderne.


Samtidig har japanerne frådset med aflæggeplads, og der er hele ti kop- eller flaskeholdere. Og rumfornemmelsen er som i en koncertsal, mens Fiesta og Ibiza nærmere føles intime. Desværre er cockpittet bygget i ucharmerende, hård plastik, og der er alt for mange små knapper at holde styr på. Og testen viser, at interesserede må finde sig i nogle ganske væsentlige ulemper.


Undervognen kunne være mere raffineret: Det går især ud over komforten, som er konkurrenterne underlegen. I praksis betyder det, at Jazz har en irriterende tendens til at hoppe hen over storbyens ujævnheder uden at fjedre og dæmpere rigtig får fat i dem. Det er ikke jazz, snarere breakdance.


Samtidig er Jazz ikke rigtig køreglad, når du får lyst til at køre frisk. Mens motoren på papiret er den kraftigste med 100 hk, som dog aldrig kommer helt ud af stalden. Støjsvag er den heller ikke, hvis du når motorvejshastighed, slår motor- og vindstøjen igennem. Omvendt kører den længst på literen i testen.


Prisen på 182.540 kan synes høj, men Jazz har mest udstyr og motorkraft for pengene, så den er rimelig nok. Det bringer os frem til bilens andenplads, da den må se sig slået af Fiestas køreegenskaber og komfort.


redaktion@pola.dk

null

Publiceret 12 February 2009 03:00