21 motorjournalister kårede Årets Bil 2009. Her er det Seat Ibiza, der bliver testet.

21 motorjournalister kårede Årets Bil 2009. Her er det Seat Ibiza, der bliver testet.

Ikke festlig nok

Seat Ibiza er godt bygget og imponerende letkørt. Men der er for ringe plads på bagsædet, selv om fører og passagerer kan nyde et højt komfortniveau

Af
Af Christian Schacht og Peter Leth-Larsen (foto)

Den nye Seat Ibiza er på mange måder repræsentant for det høje niveau, som vi finder i klassen. Der er kælet for designet, ja chefdesigneren er ligefrem hentet fra Lamborghini, den svage kileform og de smalle lygter med klart glas, giver den et årvågent udtryk, selv om bagenden er mere nøgtern. Ibiza er samtidig en af de mest letkørte biler med et præcist styretøj, og du sidder formidabelt i de store forsæder. Det kan Seaten godt være bekendt.

I det hele taget har den ikke ret meget at skamme sig over. Kabinens indretning er måske ikke videre ophidsende, men den fungerer godt i al sin seriøse, nydelige enkelthed. Forsæderne er store nok til både en ølbred dansker og en fjeldhøj nordmand. Foran sig har de et overvejende blødt polstret instrumentbræt, som er fornemt at fingerere ved. Men der er smuttere. Især pladsen på bagsædet er under lavmålet og den ringeste i testen, for bag en fører af normal bygning har rejsende bagi ikke meget benplads. Designeren har også glemt at minimere den blinde vinkel agterude.


Benzinmotoren med 85 hk er tilpas i det daglige, men den kræver pisk, hvis det skal gå stærkt og er vrangvillig mod høje omdrejninger. Økonomisk set er den tørstig og kører kun 16,1 km/l. Og så er der modelprogrammet, der synes smalt.


Udstyrsniveauet Stylance omfatter delikatesser som aircondition, fartpilot og sædevarme og bringer prisen højt op. På mange måder er basisniveauet, Reference, nok, og der er mere end 20.000 kroner at spare, selv om du selv skal spæde til med 7800 kroner for aircondition. Desværre har basismodellen ikke splitbagsæde. Omvendt er komforten altid med på menuen.


Fjedrene og 15- tommerdækkene glatter venligt vejens ujævnheder ud. Styretøjet har kompetent greb om sagerne og giver ustresset, vibrationsfri fornemmelse af, hvor bilen vil hen. Du behøver heller ikke frygte, når bilen holder på en skråning, og du skal sætte i gang. Her bremser den selv et par sekunder efter, du har sluppet bremsen og er begyndt at koble til. Det er alle tiders i det daglige og findes ikke på testens andre modeller.


Seat Ibiza er på mange måder en helstøbt vogn, men pladsen halter, sammen med den lidt høje pris på 184.500 kroner. I sidste ende bliver det til en respektabel sidsteplads.
redaktion@pola.dk

null

Publiceret 12 February 2009 03:00