21 motorjournalister kårede Årets Bil 2009. Her er det Ford Fiesta, der bliver testet.

21 motorjournalister kårede Årets Bil 2009. Her er det Ford Fiesta, der bliver testet.

Forrygende Fiesta

Ford Fiesta kører så godt og komfortabelt, at man må prøve at glemme det lidt for høje støjniveau og gardinairbags, som koster uforskammede 4200 kroner ekstra

Af
Af Christian Schacht og Peter Leth-Larsen (foto)

Handler det om livlig motorrespons, kontante reaktioner fra styretøj og undervogn og ikke mindst en herlig snerren fra maskinen og klassens mest smarte design, er der ingen vej uden om Fords nye Fiesta. Den slægter nemlig sine større søskende på, når det gælder køreegenskaber, og hurra for det.

Forskellen er tydelig, når man kommer direkte fra de to andre biler i testen, hvor Fiesta bare er mere nærværende og kontant, og det gælder både undervogn og styretøj. Samtidig med, at den er særdeles kontant, sikker og underholdende i sin køremåde, er den meget komfortabel. Desværre er der et par lapsusser, der kan genere en hel del. Dem vender vi tilbage til.


Den seneste generation har Fiesta taget et ordentligt skridt fremad med forbedringer og forfinelse på alle fronter. Forgængerens præg af lille og billig bil er væk, den har raffinement i designet, som nærmest får de to andre testbiler til at trætte ud.


På bagsædet er humøret også højt. Her har et par andre fuldvoksne både plads til håret, støtte under låret og mulighed for at stikke deres skosnuder ind under forsæderne. Så hvad mere kan bridgekvartetten på turné næsten ønske sig? Lidt mere standardudstyr, ville være rart. Forden mangler eksempelvis en kørecomputer, så du kan følge med i benzinforbruget, der for øvrigt ligger på gennemsnitlige 17,2 km/l. Til gengæld er den rap i afsættet, så inde i byen savner den aldrig kræfter, selv om Fiesta bliver sat til vægs af de to andre konkurrenter.


Ude på landet kan den også godt begå sig. I et uopmærksomt øjeblik sneg speedometret sig op på 150 km/t ude på motorvejen, mens vi sad en bilfuld af beundrere og konverserede om, hvor forbløffende præcist den fører sig frem. Man skal desværre ikke køre ret meget, før ørerne falder af. Det skyldes motorstøjen, som er mere påtrængende end i konkurrenterne.


Testmodellens 1,25 maskine med 82 hk er et pragtstykke ud i mekanik og omdrejningsvillighed. Men i sagens natur byder den ikke på den store trækkraft ved lave omdrejninger, så ofte er du nødsaget til at betjene det lækre gearskifte.


Så er vi fremme ved prisen på 177.682 kroner for testbilen, som er i den høje ende. Men den er ikke dyrere end Ibiza og Jazz, så i sidste ende kan vi ikke stå for Fiesta.


redaktion@pola.dk

null

Publiceret 12 February 2009 03:00