Fire moderne minibiler, der giver maksimal plads og komfort for pengene. Alligevel er der forskel på plads, indretning, køregenskaber, komfort, sikkerhed og værdi for pengene, viser avisens test.

Fire moderne minibiler, der giver maksimal plads og komfort for pengene. Alligevel er der forskel på plads, indretning, køregenskaber, komfort, sikkerhed og værdi for pengene, viser avisens test.

Årets Bil i benhård konkurrence

Honda Jazz, der blev Årets Bil i efteråret, møder Ford Fiesta og Seat Ibiza. Tre fremragende biler, hvor det i sidste ende er et spørgsmål om praktisk sans og sportslige evner

Af
Af Christian Schacht og Peter Leth-Larsen (foto)

Små biler - stor begejstring. Sådan er dommen over tre af de nyeste minibiler på det danske marked. Tilsyneladende har køberne også set skriften på væggen - de investerer i stigende grad spareskillingerne i mindre biler, og køber de en af denne uges testbiler, bliver de i hvert fald ikke skuffede. Konkurrencen om kunderne har heller aldrig været stærkere. Det høje niveau er årsagen til, at Honda Jazz kom, så og sejrede, da 25 motorjournalister i efteråret valgte den til Årets Bil i Danmark 2009 med behørig afstand til Ford Fiesta og outsideren, Seat Ibiza. Men hvad sker der, hvis vi udelukkende betragter de tre biler og glemmer titler og 24 andre journalisters vidt forskellige holdninger for en stund.


Kan Honda Jazz så stadigvæk imponere? Tja, bum, bum… Svaret lader vi blæse lidt i vinterkulden, mens vi ridser feltet op: Først og fremmest har vi valgt fem døre, aircondition og undgået basismotorerne, så der for så vidt er kræfter og komfort nok. Honda Jazz stiller op med 1,4 motor, 100 hk, og udstyrsniveauet Comfort, som bringer prisen op på 182.540 kroner.


Det er noget mere end Ford Fiesta 1,25 Trend med 82 hk, der koster 160.682 kroner, men mangler aircondition (13.000 kr.) og airbaggardiner (4000 kr.), som bringer prisen op på 177.682 kroner.


Så er der Seat Ibiza 1,4 Style med 84 hk, der er dyrest til 184.500 kroner, men også meget veludstyret.


Alle bilerne er testet med fem døre. Så kan de bruges til familiebiler, hvis man ikke har barnevogn eller drømmer om at køre på sommerferie i egen bil. Priserne skal dog tages med et vist forbehold, da der er betydelig forskel på udstyrsdetaljer. Se blot Seat, hvor radio koster mellem 3000 og 6000 kroner ekstra alt efter radiomodel. For slet ikke at tale om muligheder for rabatter for alle bilernes vedkommende.


Lad os blot afsløre, at Årets Bil 2009 får det mere end hårdt, især mod den forrygende Fiesta, der kører skærmene af konkurrenterne.


redaktion@pola.dk

Rumfornemmelse Honda Jazz føles som en større bil og har klart mest plads på bagsæde og i bagagerum. Og så er der ikke mindst lys og luft, takket være de store rudearealer.

Rumfornemmelse Honda Jazz føles som en større bil og har klart mest plads på bagsæde og i bagagerum. Og så er der ikke mindst lys og luft, takket være de store rudearealer.


Trendy Ford Fiesta er testens mest smarte design – både udvendigt og indvendigt, hvor dele af cockpittet nærmest ligner en mobiltelefon.

Trendy Ford Fiesta er testens mest smarte design – både udvendigt og indvendigt, hvor dele af cockpittet nærmest ligner en mobiltelefon.

Begrænset Honda Jazz har det største bagsæde, hvorimod Fiesta og Ibiza (billedet) har mere indskrænkede rammer. Alle kan dog rumme en barnevogn med hjulene pillet af.

Begrænset Honda Jazz har det største bagsæde, hvorimod Fiesta og Ibiza (billedet) har mere indskrænkede rammer. Alle kan dog rumme en barnevogn med hjulene pillet af.

Seat Ibiza

Seat Ibiza

Honda Jazz

Honda Jazz

Ford Fiesta

Ford Fiesta

Publiceret 12 February 2009 03:00