Audi Q5 er ikke så sprudlende, men bygger på kendt design og kvalitet fra mærket med de fire ringe. Og det overbeviser.

Audi Q5 er ikke så sprudlende, men bygger på kendt design og kvalitet fra mærket med de fire ringe. Og det overbeviser.

Skarpslebet tysker

Audi Q5 kører som en personvogn, men udstyret er skrabet

Af
Af Christian Schacht og Jens Overgaard

En SUV kan sagtens have fire ringe i næsen og masser af Audi-DNA. Det er filosofien bag Q5-modellen fra Ingolstadt, som skal skabe bro mellem den enorme Q7 og resten af model-programmet. Derfor har chefdesigner Walter de Silva spidset blyanten og hentet inspiration fra den vellykkede A4. Men selv om Q5 samtidig er mere stram i designet end storebror, har den ikke så meget selvstændig karakter som de andre duellanter. Indenfor er der også kendte rammer.

Kørestillingen er høj og regulær, mens instrumentbord og finish er af den skyhøje kvalitet, vi kender fra mærket. Den regulære plads går igen på bagsædet, og selv om vi ikke sidder så højt her som i Volvo'en, så er der imponerende med luft til ben og hovedet. Bagklappen åbenbarer testens på papiret største bagagerum, men her byder svenskeren på en mere regulær bredde og anvendelighed.


Vores testbil er udstyret med to liters diesel på 170 heste. Det er en både kraftfuld og elastisk sag, der passer som fod i hose til vores Q5-model, der har Quattro-firhjulstrækket med 60 procent trækkraft på baghjulene som standard. På vejen mærker vi klart, at undervognen er hentet fra A4. Det borger for sportslige, præcise, men alligevel komfortable køreegenskaber i bilen, hvor det manuelle gearskifte klikker stramt og sikkert.


Der er ingen tvivl: Q5's styretøj og vejbeliggenhed er skarpest i vores testfelt. Alligevel ville vi ikke tøve med at bruge 44.000 kroner på et automatgear, som en bil i klassen her fortjener. Det bringer basisprisen op på 697.000 kroner, og til den pris får du et grundudstyr med basis-fornødenheder. Men så heller ikke meget mere.


Det meste andet er i typisk Audi-stil ekstraudstyr. Det gør, at prisen hurtigt kan galopere. Hvis du bestiller de karakteristiske nye diode-kørelys, som hænger sammen med xenonforlygter, løber der således små 26.000 kroner oven i.


Når vi ser på den samlede pakke med køreegenskaber, design, praktisk anvendelighed og pris, er der dog igen tvivl om, at Audien rammer den højeste totale score. Simpelthen fordi den ikke sætter et ben forkert. redaktionpola.dk


null

Publiceret 06 February 2009 03:00