Audi Q5, Volvo XC60 og Mercedes GLK byder stort set ikke på mere plads end de klassiske stationcars, men de har til gengæld andre kvaliteter.

Audi Q5, Volvo XC60 og Mercedes GLK byder stort set ikke på mere plads end de klassiske stationcars, men de har til gengæld andre kvaliteter.

Personligheder med frihøjde

Audi Q5, Mercedes GLK og Volvo XC60 er eksklusive og praktiske alternativer til klassiske stationcars. Men meget forskellige og ganske kostbare

Af
Af Christian Schacht og Jens Overgaard

Trends og tidsånd er faktorer, som ikke er til at spøge med. Det ved de hos bilfabrikkerne, som hurtigt tog det til sig, da SUV'erne med deres høje kørestilling, solide udstråling og praktiske indretning hittede, og de sprøjtede nye modeller ud. Det var dengang. I dag er de store SUV-dinosaurer politisk ukorrekte og usælgelige herhjemme.

Nøgleordet er downsizing uden at gå på kompromis med kvalitet og udstråling. Det har banet vejen for en stribe nye eksklusive crossovers, der kan det hele med stil uden at støde nogen. Derfor har Audi netop søsat sin Q5 og Volvo sin XC60, der skal tage kampen op mod veteranen i klassen, BMW X3. Men det er også værd at tage et kig på Mercedes GLK, der er en dyrere men interessant outsider.


Vi har sat de tre nyheder i stævne til en dyst. Ikke mindst, fordi de tre hver især er reelle alternativer til en Audi A4 Avant - eller endda en A6 Avant - en Volvo V70 eller en Mercedes C-klasse stationcar. Alle er biler, der kører personvognsagtigt, alle er ganske praktiske i det daglige, og alle har X-faktor. Men her hører lighederne også op. Under de markante linjer gemmer der sig nemlig vidt forskellige gemytter. Og selv om de - trods alt - fylder godt i landskabet, så er der ikke mere plads end i de klassiske stationcars. Og så er der lige prisen.


Med en startpris på 651.000 kroner for Audi Q5, 666.000 kroner for Volvo XC60 og hele 884.000 kroner for Mercedes GLK bevæger vi os også i et prismæssigt luftlag, hvor der er rigtigt mange alternativer. Lad os tage livtag med tidsånden.


redaktion@pola.dk

Konsekvent Mercedes GLK er gennemført, så det kantede design fortsætter indenfor i kabinen, som dog virker meget dyster i forhold til duellanterne, hvor især Volvo XC 60 byder på luft ved instrumentbord og forrude.

Konsekvent Mercedes GLK er gennemført, så det kantede design fortsætter indenfor i kabinen, som dog virker meget dyster i forhold til duellanterne, hvor især Volvo XC 60 byder på luft ved instrumentbord og forrude.


Plads Audi Q5 byder klart på den mest regulære plads på bagsæderne. Her sidder passagerer noget lavere end i XC60, hvor børn har bedre udsyn.

Plads Audi Q5 byder klart på den mest regulære plads på bagsæderne. Her sidder passagerer noget lavere end i XC60, hvor børn har bedre udsyn.

Bred Bagagerummet i Volvo XC60 bliver målt på liter kun overgået af Audi Q5. Men Volvoen har mere bredde, og det er mere brugbart i det daglige.

Bred Bagagerummet i Volvo XC60 bliver målt på liter kun overgået af Audi Q5. Men Volvoen har mere bredde, og det er mere brugbart i det daglige.

Audi Q5

Audi Q5

Volvo XC60

Volvo XC60

Mercedes GLK

Mercedes GLK

Publiceret 06 February 2009 03:00