Designet på Mercedes GLK deler vandene. Men de indre kvaliteter er uomtvistelige, selv om pladsen ikke er overvældende.

Designet på Mercedes GLK deler vandene. Men de indre kvaliteter er uomtvistelige, selv om pladsen ikke er overvældende.

Mercedes med kant

Mercedes GLK er helt sig selv og byder på overraskelser

Af
Af Christian Schacht og Jens Overgaard

Kamelæonen Mercedes GLK er i sandhed en bil med kontraster. Lige så kantet den Lego-lignende bil er, lige så harmonisk kører den ganske komfortabelt afstemte SUV fra Stuttgart. Mens designet kan diskuteres, må man give tyskerne den cadeau, at det er gennemført helt ind til instrumentbordet. Her er nemlig overblik og orden i sagerne, som vi kender det fra stjernemærket - og der er tydeligvis brugt dele fra C-klassen, som den firhjulstrukne GLK er bygget over.


Men en top-finish kan ikke kompensere for, at det mørke design virker dystert og nærmest kedeligt. Selv om den ser rustik ud, hælder den mere i retning af en limousine. Det gælder især vores testbil, som er en GLK 320 CDI 4Matic med 224 sejtrækkende dieselheste og Mercedes syv trins og fjerlet skiftende automatgear, som dog kan være længe om at reagere, når man skifter til bakgear.


Frihøjden er ikke alene lavere end på vores to andre testbiler, på vejen glider vognen også med permanent firhjulstræk så stabilt og lydløst frem, at selveste C-klassen sættes til vægs. Ikke mindst fordi vi her har en helt regulær, oprejst kørestilling. Kasse-designet har dog sin begrænsning: Vindstøjen begynder nemlig at markere sig, når vi rammer motorvejs-fart.


Det mærkes klart, at GLK er en mindre bil end duellanterne. Mens pladsen med højt til loftet er acceptabel foran, går det galt på bagsæderne. Her skrabede vi decideret knæene imod sæderne foran - og pladsen virker her mindre end i C-klassen.


Bagagerummet er med sine 450 liter heller ikke overvældende. Når det er sagt, er der nok få, som køber den kostbare GLK for pladsens skyld. En bil, der i grundversionen koster 897.000 kroner, og med vores testudstyr løber op i 1.228 412 kroner. Til gengæld skal Mercedes have ros for det omfattende grundudstyr med blandt andet automatgear.


Alt i alt byder Mercedes GLK på så mange indre kvaliteter, at den klart er et alternativ C-klassen, der starter 90.000 kroner højere for en stationcar med samme motor og gearkasse. Simpelthen fordi du får en lang større brugervenlighed uden at gå på kompromis med komforten. I forhold til vore to duellanter må GLK, der er den mere komfortable og godmodige, se sig slået på plads og pris.


redaktion@pola.dk

null

Publiceret 06 February 2009 03:00