Chris Bangle skaber med sine skarpe linjer et næsten muskuløst udtryk på bilerne. Her ses han ved den nye BMW Z4, som også er et af hans børn.

Chris Bangle skaber med sine skarpe linjer et næsten muskuløst udtryk på bilerne. Her ses han ved den nye BMW Z4, som også er et af hans børn.

Provokerende design-Picasso

BMW's hofdesigner Chris Bangle deler vandene. Enten hader eller elsker man hans skarpe linjer

Af
Af Jens Overgaard

Det er få bildesignere, som får opkaldt udtryk efter sig. Og få, der har så mange dedikerede fans og kritikere, som BMW's hofdesigner Chris Bangle. Men ordet 'The Bangle But'"( Bangle måsen, red.) har vundet indpas i den internationale bilindustri. Lige som nogle bruger udtrykket 'To Bangle a design', når de mener, smukt bildesign ødelægges.

Bangle er nemlig manden, som i 2001 brød igennem med den sidste 7-serie, der især skabte opmærksomhed med en forhøjet bagklap, der lignede en påklistret kuffert. Så meget, at der kom Chris Bangle hadegrupper på internettet. Men han fortsatte upåagtet med at forny BMW-programmet med modeller som blandt andre de kantede 1, og 5-serier og senest den helt nye skarptskårne Z4.


Filosofien er, at et modelprogram skal veksle mellem revolutioner og evolutioner - derfor er den helt nye 7-serie fra i fjor også mere afdæmpet. Og den er for øvrigt også designet af Bangles faste makker hollænderen Adrian Van Hooydonk.

Mobile kunstværker

Men resultaterne var klare: Bangle har brudt grænser, og kunderne kan lide det, for BMW har solgt masser af biler. Den 52-årige amerikaner deler dog i høj grad vandene. Men tilhængerne nærmest tilbeder ham, og sammenligner den visuelle energi med drivet hos kunstneren Picasso. De andre bilmærker lader sig også i høj grad inspirere af BMW.

Før Bangle var luksus-mærker som BMW, Audi og Mercedes mere diskrete, men Bangles stil med masser af vinkler og skarpe kanter ses nu mange steder - en stil eksperter betegner som nærværende, velproportioneret og muskuløs. Og noget, som har bragt mærket med nyrerne helt i front.


"BMW-biler er skulpturer, som skal afspejle vores hverdag, og ikke kun noget, som skal bringe os fra A til B. Jeg bygger mobile kunstværker", lyder det ubeskedent fra manden selv, der startede karrieren med en eksamen fra Art Center College of Design i Pasadena, Californien.


Han blev ansat hos Opel og kom derefter til Fiat, før turen gik til BMW og et job som amerikansk designchef i 1992. Resten er historie for Chris Bangle, der lader sig inspirere af alt fra fly til katedraler - men for enhver pris prøver at undgå input fra designet på andre biler.


redaktion@pola.dk

Provokerende Den markante kuffert-bagklap delte vandene, da Chris Bangle i 2001 præsenterede den redesignede 7-serie. Siden har hans kantede design dannet skole.

Provokerende Den markante kuffert-bagklap delte vandene, da Chris Bangle i 2001 præsenterede den redesignede 7-serie. Siden har hans kantede design dannet skole.

null

Publiceret 28 January 2009 03:00