Præsident Barack Obama lader sig befragte i en Cadillac, som vejer fem ton og sikrer ham mod praktisk taget alle former for terrorangreb.

Præsident Barack Obama lader sig befragte i en Cadillac, som vejer fem ton og sikrer ham mod praktisk taget alle former for terrorangreb.

En tank i selskabstøj

Barack Obama har fået firmabil. En limousine på fem ton, der kører tre km/l og beskytter mod de mest ekstreme terroristangreb

Af
Af Christian Schacht

Det siges om den nye præsident, at han har fløjlshandsker på, men en næve af stål inden i. Og efter Barack Obamas nye præsidentlimousine at dømme, er der også noget om snakken, når det gælder hans valg af bil. Uden på ligner hans firmabil nemlig en forvokset Cadillac STS eller DTS, men der er langt fra tale om en standardbil iklædt barske sikkerhedssko og tykke panserplader.

Vognen er opbygget helt fra bundet for, at bilen kan modstå selv de mest skarpe angreb med sprængstoffer og granater. Den er så barsk i sin opbygning, at nogle amerikanere har døbt den bæstet - The Beast. Barack Omaba kørte sin første tur i den sorte Cadillac i forbindelse med indsættelsen 20. januar. Det skete på den verdensberømte Pennsylvania Avenue i Washington.


Limousinen er håndbygget og lakeret i den dybeste sorte farve, man kan tænke sig. Den er længere, bredere og højere end, hvad vi plejer at se fra amerikanerne.

Spagfærdige sikkerhedsoplysninger

Naturligvis er vognen udstyret med alverdens sikkerhedsudstyr. Verdens mest omfattende armering af skudsikre panserplader og brudsikre rude, er en selvfølge. Hvor tykke panserplader Obamas bil er udstyret med, er en hemmelighed. Et spørgsmål om den nationale sikkerhed besvares ikke, lyder svaret.

Bilen er også udrustet med natkameraer, særlige våben og tåregas. Og som en anden James Bond-bil kan chaufføren blænde evetuelle forfølgere med ekstremt skarpe lygter, og både forende og bagende er konstrueret sådan, at vognen på bulldozermanér kan feje andre af banen uden selv at blive beskadiget.

Medbringer Obamas blod

Inden døre er der plads til seks passagerer. Obama og hans familie kan lade bagdelen falde ned i sæderne, som skulle være bløde som chesterfieldmøbler og nyde den øredøvende stilhed i den super-isolerede kabine.

Bageste sæderække giver begrebet elektrisk stol en ny og mere komfortabel mening: Små el-motorer kan justere det i alle retninger, så præsidenten kan strække ben efter en lang arbejdsdag. I den mere spidsfindige ende er der portioner af præsidentens blod med - for alle tilfældes skyld. Tilmed får Obama mulighed for at arbejde på bagsædet, hvor bilen er monteret med et lille skrivebord, som sørger for kontorfaciliteter.


Naturligvis er den nye limousine også udrustet med præsidentens segl. Det pryder blandt andet bagdørene. Det amerikanske flag kan monteres på de forreste skærme. Så er der motoren. Den oplyser man ikke noget om, men der skulle angiveligt være tale om en V8 med 500 heste. Bilinteresserede læsere skal i øvrigt ikke se frem til, at de en dag kan studere den nye eller den udgående præsidentlimousine på museum. Af sikkerhedsgrunde destrueres de udrangerede paradekøretøjer i dag.


redaktion@pola.dk


null

Publiceret 22 January 2009 03:00