Honda Insight er lavet med lav pris for øje, og det mærkes tydeligt. Den er svagere og mindre økonomisk end Prius.

Honda Insight er lavet med lav pris for øje, og det mærkes tydeligt. Den er svagere og mindre økonomisk end Prius.

Japanerne er helt elektriske

Verdenspremiere på Toyota Prius og Honda Insight, som begge kommer til Danmark og kører langt på literen

Af
Af Christian Schacht

Detroit

Verdens bilfabrikanter er ved at falde over hinanden for at få en hybridbil i deres modelprogram. Men det er fortsat japanerne, der fører an, når det gælder kombinationen af en el- og benzinmotor.

Det stod klart i Detroit, hvor både Toyota og Honda præsenterede nyheder, der er aktuelle lige nu og her. Foran over tusind journalister i The Riverview Ballroom i Cobo Center, viste Toyota, det som deres amerikanske chef, Irv Miller, kaldte showets vigtigste nyhed. Alle er nok ikke enige i det, specielt ikke Honda, men at tredje generation Toyota Prius er en afgørende bil, er der ingen tvivl om.


Siden første Prius blev lanceret i Japan i 1997, er der solgt over en million eksemplarer. Europæiske specifikationer for CO2-udslip og forbrug er ikke kendte endnu, men tallene skal være omkring 10 procent bedre end i dagens model - det vil sige, at den nye Prius, der kommer til Danmark til sommer, kan køre omkring 25 km/l.


Der var da også pænt med klapsalver, da hybridbilen gled lydløst gennem lokalet og op på scenen ved hjælp af sin elmotorSpoileren er større, der er mere plads i kabinen, ikke mindst til hovedet, og så er luftmodstanden reduceret, så japanerne hævder, at den nu er den laveste i nogen serieproduceret bil.

Flere kræfter i Prius

Selv om hybridsystemet bygger på de samme principper som forgængeren, er 90 procent nyudviklet. Dagens 1,5-liters benzinmotor er byttet ud med en 1,8-liters motor med 98 heste. Elmotor og benzinmotor er lettere, og samlet er ydelsen 134 heste - noget, som giver en bedre acceleration.

Som noget nyt kan chaufføren vælge mellem tre måder at køre på: Enten ved hjælp af batteriet, der giver en meget begrænset rækkevidde, et økonomiprogram og så via et kraftprogram, hvor der altid er maksimal trækkraft til rådighed.


En af årsagerne til det lavere brændstofforbrug er et avanceret klimaanlæg, der er drevet af solceller i taget, som på varme dage kan give så meget energi til nedkølingen, at forbruget falder. Idéen virker smart nok, da det er en kendt sag, hvor meget saft og kraft en bils aircondition kan trække fra motoren, og samtidig er der oftest en direkte sammenhæng mellem mængden af sollys og behovet for aircondition inde i bilen.


Om Prius vil koste mere eller mindre end de 375.000 kroner, som dagens model, vides ikke.

Discount Prisen for at holde Insight under 300.000 kroner og dermed prismæssigt meget lavere end Prius er bl.a. en lidt tarvelig kabine.

Discount Prisen for at holde Insight under 300.000 kroner og dermed prismæssigt meget lavere end Prius er bl.a. en lidt tarvelig kabine.

Honda virker billig

Prisen på Honda Insight ligger heller ikke fast, men importøren har tidligere lovet, at den vil være væsentligt lavere end 300.000 kroner. Den lavere pris er dog gået ud over materialekvalitet, rummelighed og økonomi, som føles mærkbart ringere end på den nye Prius. Ud fra de første vurderinger i Detroit virker den lidt tarveligt skruet sammen med knaldhård plastik, dårlige forsæder og begrænset plads både på bagsæde og i bagagerum. Og så kører den forholdsvis beskedne 22,7 km/l. Drivkraften i Insight er en 1.3 liters benzinmotor. Den får assistance af en elmotor på 14 heste-kræfter. Insight ventes lanceret i Danmark i løbet af foråret.

redaktion@pola.dk

Den nye Toyota Prius er blevet mere økonomisk, har fået flere kræfter, mens den også er bedre udhulet, så der er mere plads indvendigt.

Den nye Toyota Prius er blevet mere økonomisk, har fået flere kræfter, mens den også er bedre udhulet, så der er mere plads indvendigt.

Det gælder om at have overblik over strømforbruget i en hybridbil som Toyota Prius. Derfor har målerne også en central placering i den nye generation.

Det gælder om at have overblik over strømforbruget i en hybridbil som Toyota Prius. Derfor har målerne også en central placering i den nye generation.

Publiceret 16 January 2009 03:00