Halvtredsernostalgi og hightech forenes i helt åben Mercedes McLaren SLR, som opkaldes efter racerlegenden Stirling Moss.

Halvtredsernostalgi og hightech forenes i helt åben Mercedes McLaren SLR, som opkaldes efter racerlegenden Stirling Moss.

Superbilens svanesang

Mercedes SLR McLaren, synger på sidste vers. Nu takker parterne af med manér

Af
Af Christian Schacht

Samarbejdet mellem Mercedes og deres Formel 1-partner, McLaren, fortsætter ind i næste sæson. Hvad kunne vi ellers forvente efter, at Lewis Hamilton sørgede for at hente en velfortjent VM-titel hjem? Men tyskerne og briterne har også samarbejdet om at bygge en superbil, og denne produktion skal efter planen stoppes til foråret.

Nu bekræfter parterne imidlertid, at der først kommer en helt ny, åben udgave, der skal afrunde historien. Og den skal samtidig hylde den legendariske racerkører, Stirling Moss, som gjorde et glimrende job bag rattet i en Mercedes SLR i glansperioden for de såkaldte Sølvpile i 1950'erne. SLR Stirling Moss bliver da også næsten ligeså eksklusiv.


Kun 75 eksemplarer skal bygges til næste år. Og det er måske også det maksimale, markedet kan klare i disse urolige tider. Prisen bliver nemlig uhyrligere 750.000 euro. Eksklusiv afgifter. Men de, som køber bilen, får i hvert fald noget at prale af: V8-motoren med kompressor yder 650 heste, og det gør det muligt at spurte fra 0-100 km/t på 3,5 sekunder, mens tophastigheden er 350 km/t - uden nogen som helst form for beskyttelse mod vejr og vind. For her findes ikke en gang en forrude. Det eneste, som giver dig en vis vindbeskyttelse, er to 'pukler' bag sæderne. De indeholder også styrtbøjler, hvis uheldet skulle være ude, og bilen tipper rundt.


Formen er en Sølvpil værdig med et langt V-formet panser og en kort bagende. For her er det langt vigtigere, hvad som ligger under motorhjelmen end, hvor meget du har plads til i bagagerummet. Tag er der i sagens natur ikke noget af, men teknikkerne har fundet en løsning, så du ikke kommer tilbage til et fyldt badekar, hvis det regner.


I bagagerummet findes der en lille presenning, som dækker kabinen. Selve kabinen er designet som de gamle racerbiler, det vil sige som to separate huller i karrosseriet, opdelt af en aluminiumsbjælke. Når man kører uden passager, kan der således dækkes af over højre sæde, hvilket optimerer aerodynamikken. Der findes også et låg til førersiden, som kan monteres mens man handler ind. Mercedes viser den nye vogn på Detroit-udstillingen i næste måned.


redaktion@lokalavisen.dk

Modellen, der kommer til salg næste sommer til en pris af 750.000 euro, markerer samtidig afslutningen på sportsvognssamarbejdet med McLaren.

Modellen, der kommer til salg næste sommer til en pris af 750.000 euro, markerer samtidig afslutningen på sportsvognssamarbejdet med McLaren.


Den moderne udgave har V8-motor med 650 hk. Karrosseriet er af kulfiber og bremserne af keramik.

Den moderne udgave har V8-motor med 650 hk. Karrosseriet er af kulfiber og bremserne af keramik.

null

Publiceret 10 January 2009 03:00