Dieselbølgen er over os, men alt for mange kunder vælger en bil, der kører på diesel, selv om deres kørselsbehov er begrænset. Det kan skade partikelfiltret.

Dieselbølgen er over os, men alt for mange kunder vælger en bil, der kører på diesel, selv om deres kørselsbehov er begrænset. Det kan skade partikelfiltret.

Eksperter advarer mod dieselbiler

Kører du kun små ture til og fra arbejde, bør du vælge en benzinmodel, lyder det fra eksperter, der mener, at bilsælgere er alt for dårlige til at rådgive kunderne

Af
Af Christian Schacht

Salget af dieselbiler buldrer i dén grad derudad, så at det nu er halvdelen af alle nye biler, der skal tankes op med diesel. Men mange burde i stedet have valgt en benzinmodel, siger flere eksperter til avisen.

"De, der sælger biler, i højere grad end i dag, burde råde kunden til at vælge mellem benzin og diesel ud fra kørselsbehov og køremønster," lyder opfordringen fra Frank Donslund, tekniker hos Autoelektro, som leverer testudstyr til partikelfiltre.


"Det er sælgerens pligt at prøve at overtale kunder, der kun kører 5000-10.000 kilometer om året, til at købe en benzinbil," mener Frank Donslund, der netop har undervist 60 værkførere i, hvordan de håndterer de nye partikelfiltre.


Han oplever nemlig hver dag, at værkstederne bliver frustrerede over det stadigt stigende antal kunder, der har problemer med filtrene. Hos Opel erkender man da også, at dieselbilernes kørestil ofte giver problemer, når folk køber dieselbiler, selv om en benzinmodel havde passet bedre til deres kørselsmønster.


"Der har bredt sig en slags massehysteri om diesel, og mange tror også, at de gør miljøet en kæmpetjeneste ved at vælge diesel," siger Opels pressechef, Erik Morsing.

Sælgere skal rådgive bedre

FDM mener, at forhandlerne har et stort ansvar.

"Først skal de selvfølgelig rådgive ordentligt. Men de er også for dårlige til at informere, når de udleverer bilen til kunderne. Det er ikke nok, at der er et afsnit i instruktionsbogen, der beskriver, hvad man skal gøre, hvis advarselslamperne begynder at lyse. Man bør sikre noget ordentligt materiale, og så skal sælgeren gennemgå teknikken noget bedre, når den nye bil udleveres til kunden. Oftest er der jo tale om førstegangskøbere på dieselområdet," siger teknisk chef, Jørgen Jørgensen.


Flere af de bilimportører, som avisen har talt med, er da også enige i, at rådgivningen burde være bedre.


"Nogle af vores kunder burde nok købe en benzinbil, selv om der er miljømæssige fordele ved diesel og partikelfiltre. Omvendt er det også vigtigt, at kunderne får købt en bil, som de bliver glade for, og hvor de ikke pludselig får at vide, at de skal køre 25 km på landevej, før at filteret virker," mener Jens Andersen, teknisk chef fra Peugeot.


Peugeot har allerede lavet en folder, der understreger det særlige ved en dieselmotor - også partikelfiltret. Man ved bare ikke, om sælgerne rent faktisk bruger den overfor kunderne.


"Vi er i gang med en større satsning på grundigere rådgivning, hvor man afdækker kundens behov, så kunden får en så god oplevelse som muligt i forhold til, hvad der er mest hensigtsmæssigt med kørselsbehov og oplevelsen af bilen," siger Jens Andersen.


Meget tyder da også på, at forhandlerne har al mulig grund til at informere bedre.

Udenlandske problemer

I udlandet har der allerede været sager, hvor bilejer, værksted og importør har mødt hinanden i retten over et ødelagt partikelfilter. I Norge er en Nissan-forhandler blevet dømt til at betale for et nyt filter til en Nissan Qashqai, da ejeren oplevede problemer efter blot et par tusinde kilometer. Det samme er sket i Tyskland, hvor filteret blev ødelagt i en VW Touran.

Både norsk og tysk ret er kommet frem til, at det ikke er nok, at forhandler og importør henviser til instruktionsbogen, når en advarselslampe for truende tilstopning af partikelfilter begynder at lyse. Det er forhandlerens ansvar at oplyse kunden om det forhold, og det skal ske, når kunden modtager den nye bil, er den samstemmende konklusion, som viderebringes i norske Verdens Gang og tyske Auto Bild.


"I stedet for, at man kaster sig over de nye dieselmodeller, hvis man kun har et begrænset kørselsbehov, kunne mange med fordel kigge i retning af de nyeste benzinmotorer, som med turbo kører næsten lige så langt på literen og har lavere serviceomkostninger". Det er rådet fra Autoelektros Frank Donslund.


redaktion@lokalavisen.dk

Publiceret 09 January 2009 03:00