H2 Logics minibil i samarbejde med norske Think er 1,55 m høj, 3 m lang og 1,6 m bred. Motoren yder 30 kW, eller hvad der nogenlunde svarer til 50 HK. Rækkevidden er i øjeblikket på 240 km, men kan forlænges. Prisen for den første generation er 1 mio. kr. , men så er det til gengæld uden afgifter.

H2 Logics minibil i samarbejde med norske Think er 1,55 m høj, 3 m lang og 1,6 m bred. Motoren yder 30 kW, eller hvad der nogenlunde svarer til 50 HK. Rækkevidden er i øjeblikket på 240 km, men kan forlænges. Prisen for den første generation er 1 mio. kr. , men så er det til gengæld uden afgifter.

Ellert vol. 2

H2 Logic fra Herning, som netop har vundet en anerkendt innovationspris, løser problemet med manglende rækkevidde for elbiler. Potentialet er enormt, mener firmaet, som kombinerer en elmotor med canadiske brændselsceller

Af
Af Peter Nielsen

De fleste traditionelle bilproducenter kæmper lige nu med store økonomiske problemer og faldende ordrer. For et mindre dansk firma, som har ambitioner om at komme ind på bilmarkedet, ser tingene anderledes ud.

H2 Logic fra Herning, som udvikler brændselscelleteknologi til elmotorer, har på det seneste fået stor bevågenhed, ikke mindst fordi virksomheden hævder at kunne løse problemet med manglende rækkevidde på en almindelig elmotor, som typisk rækker omkring 100 kilometer i de elbiler som findes på markedet lige nu.


"En konventionel elbil kan godt køre eksempelvis 600 kilometer på en opladning, men det kræver formentlig et batteri på et ton, og derfor er den løsning ikke særlig god. I princippet kan vores motor køre meget længere end 600 kilometer, helt op til 1000 kilometer det er bare et spørgsmål om, hvor mange brændselsceller af 15 kilo hver, som kan medbringes i bilen.
I alt vil vægten lande omkring 4-500 kilo, hvilket er under halvdelen af, hvad vægten vil være med et konventionelt batteri," siger Jacob Larsen, administrerende direktør og en af fire grundlæggere af H2 Logic, som i dag har 21 ansatte, primært ingeniører og udviklere.


Princippet bag H2 Logics hybridmotor er, at brændselsceller via elektrolyse laver el til en elmotor som driver bilen fremad. Brændselscellerne stammer fra det canadiske firma Ballard, som udvinder brint af blandt andet vand. Strømmen til elmotoren kommer fra vindmølleindustrien, og derfor vil en bil fra H2 Logic være 100 procent ren i forhold til miljøet.

2-300 køretøjer

I første omgang er målet imidlertid ikke at oversvømme landevejene med langtrækkende og energineutrale hybridbiler, så langt er H2 Logic endnu ikke i udviklingen. Der er heller ingen planer om at udvikle en egentlig egenproduktion. Derimod satses på at samarbejde med andre mindre udviklere indenfor branchen. Eksempelvis har H2 Logic udstyret den norske elbil, Think, med virksomhedens hybridmotor og planen er omkring år 2010 at være med i fremstillingen af omkring 2-300 biler og gaffeltrucks om året.

Think-protypen kan indtil videre køre 240 kilometer på en opladning af brint og el og har blandt andet været udpeget til at køre i de københavnske gader, når Danmark næste år skal være vært for klimatopmødet i København. Der gik imidlertid politik i sagen, og derfor må H2 Logic indtil videre nøjes med at være med på sidelinjen, indtil det bliver endeligt besluttet, om der skal køre 50 H2 Logic biler rundt i gaderne, når København holder klimatopmøde. Den etablerede bilindustri, som forsker og udvikler i stor stil for at kunne producere brugbare elbiler, holder H2 Logic sig indtil videre væk.


"Vores strategi er i første omgang at finde egnede partnere udenfor den etablerede industri og derfra videreudvikle vores koncept. På sigt er det selvfølgelig ikke utænkeligt, at vi kan indgå i et samarbejde med en stor etableret bilproducent, men det er alt for tidligt at sige noget om nu. I første omgang skal vi have fundet investorer som har lyst til at investere i vores virksomhed, og dernæst satser vi på at udvide vores produktion af gaffeltrucks med brint og hybridmotor," siger Jacob Hansen.


På det økonomiske område er målsætningen at nå en omsætning på omkring 200 millioner indenfor fem år. Et mål, som bliver lettere at nå, hvis regeringen eksempelvis vælger at støtte H2 Logics motor på samme måde, som vindmølleindustrien i sin tid blev støttet gennem tilskud til at opføre vindmøller.


"Det vil selvfølgelig betyde meget for os, at lignende ordninger finder vej til vores område, ligesom det vil være vigtigt, at den nuværende ordning med at elbiler er afgiftsfri også vil fortsætte efter 2012, hvor den nuværende regel gælder til," siger Jacob Hansen, som vedkender sig sit vestjyske ophav, og dermed også gør klart, at H2 Logic ikke går efter at oversælge ideen blandt investorer.


"Nogle vil kunne sige at vi er et nyt Vestas eventyr, eller lignende, men det er slet ikke der, vi er. Vi satser hårdt på vækst og mener også, at vores produkt har et enormt potentiale, men vi ønsker samtidig at vokse på en måde, så vi ikke mister jordforbindelsen. Vi skal ikke ende som en virksomhed, der bliver stor meget hurtigt og så efterfølgende ikke kan levere," fastslår Jacob Hansen.


redaktion@lokalavisen.dk

Publiceret 31 December 2008 03:00