Statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) gjorde i sin grønne tale for nylig elbiler til noget i retning af et guldæg. Man kan nemlig veksle vindmøllernes voksende elproduktion med CO2-fri kørsel.

Statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) gjorde i sin grønne tale for nylig elbiler til noget i retning af et guldæg. Man kan nemlig veksle vindmøllernes voksende elproduktion med CO2-fri kørsel.

Elbil i overgear

Dansk satsning på elbiler. Man skal fremover kunne veksle vindmøllernes voksende elproduktion med CO2-fri kørsel

Af
Af Gorm Albrechtsen

Mens producenter og leverandører står på spring for at levere elbiler til danskerne, er en østjysk elbil-entusiast klar til at levere biler med nyeste batteriteknologi. Statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) gjorde i sin grønne tale for nylig elbiler til noget i retning af et guldæg. Man kan nemlig veksle vindmøllernes voksende elproduktion med CO2-fri kørsel.

Her falder det på et tørt sted, at producenten af den oprindelig dansk konstruerede, men tysk producerede CityEl Ellert, nu tilbyder en ny generation af lithium-polymer batterier til den lille enkeltmands-elbil. "Det er lige hvad vi har ventet på," siger en optimistisk entusiast, Allan Høiberg, der med firmaet GreenDrive i Vejle repræsenterer CityEl i Trekantområdet. Den nye batteritype imødekommer nemlig på en række punkter ønsker om at Ellertens batterier skal være mere moderne.

Let og længere

"Den nye type produceres af kinesiske ThunderSky, og de er 60 kilo lettere end de hidtidige blybaserede batterier," siger Allan Høiberg .

Den lavere vægt resulterer i bedre acceleration og mindre slid på bremser og andre mekaniske dele. Rækkevidden er øget til 100-120 kilometer på en opladning, og der er lagt en begrænsning ind, så man ikke pludselig holder ude på landevejen, og er løbet tør for strøm. Problemet er nok prisen, der for et sæt nye lithium-batterier beløber sig til ca. 29.000 kr. monteret i køretøjet. Det er ca. 11.000 kr. mere end for de hidtidige batterier.


"Teknologien er jo ung, men det ventes at batterier af den nye type bliver billigere," siger Allan Høiberg .


Den større investering tjener sig dog hurtigt ind, for de nye batterier har otte til ti gange længere levetid. Med en udgift på 18 øre pr. kørt kilometer er der langt op til hvad det koster at smutte ned til bageren i familiebilen med benzinmotor. Allan Høiberg venter at få kontakt med nye brugergrupper. Den længere rækkevidde har været et must for pendlere og offentlige brugere som for eksempel institutioner og hjemmepleje. Her har man behov for at kunne køre rundt til forskellige mål gennem en hel arbejdsdag.


"Sammenholdt med at en CityEl er ideel til 'grøn branding', og sparer miljøet for et ton CO2 på omkring 8000 tilbagelagte kilometer venter jeg en stigning i efterspørgslen," siger Allan Høiberg , der endnu har til gode at sælge flere elbiler end sin egen. Men som er helt elektrisk efter at komme på markedet.


redaktion@lokalavisen.dk

Publiceret 15 December 2008 03:00