Filmklubben klar til ny sæson

Otte kvalitetsfilm er på programmet i Grenaa Filmklub fra januar til april.

Artiklens øverste billede
Svenske Ruben Östlund vandt sidste år Guldpalmen i Cannes for sin film "Triangle of sadness". Den er et af tilbuddene i Grenaa Filmklub i det nye år. Pressebillede

Hver anden mandag kan man se kvalitetsfilm til klubpriser i Kino. Og programmet for filmklubbens forår er klart.

Der er solid opbakning til Grenaa Filmklub - men der er stadig plads til flere i biografsalen i Grenaa. Og det nye forårsprogram er en oplagt anledning til at overveje, om tilbuddet om otte kvalitetsfilm for i alt 250 kroner frister.

Man er også velkommen som gæst til enkeltfilm, hvis man ikke ønsker at blive medlem. Man betaler så bare normal billetpris for at komme ind til filmen, oplyser filmklubben.

Sæsonen indledes mandag 9. januar med filmen ”Holy Spider”. Lavet i et samarbejde mellem Danmark/Tyskland/Sverige/Frankrig og instruktør er Ali Abbasi. Det er et nådesløst portræt af en verden, hvor mænd hader kvinder. En film, der undersøger det systematiske kvindehad, der præger det præstestyrede Iran. For Edderkoppe- morderen, der tidligt bliver afsløret som en respekteret og religiøs borger, ægtemand og far, ser det som sin moralske pligt at rense gaderne i Mashhad for urene kvinder. Uden at afsløre for meget kan det loves, at afslutningen rammer som et knytnæveslag.

23. januar vises ”Bermans Ø” - instrueret af Mia Hansen-Løve. Der er en tæt forbindelse mellem det intellektuelle og det følelsesmæssige i denne smukke film, der insisterer i sin udforskning af parforholdets anatomi og forholdet mellem virkeligheden og kunsten. Filmen var i hovedkonkurrencen i Cannes sidste år, og selv om den ikke vandt nogle af hovedpriserne, så er anerkendelsen i den grad på sin plads.

6. februar er det Guldpalmevinderen fra Cannes, svenske Ruben Ôstlunds ”Triangle of sadness”, der er på plakaten. Ingen skånes i denne film. Vi elsker krydstogter, som forulykker. Det er en perfekt metafor for vores tid. Vi er alle i samme båd, men vi rejser på hver sin klasse. Det gode skib sejler af sted holdt oppe af ussel mammon og silikone indtil den fatale luksusmiddag, hvor østers, champagne, kaviar og foie gras i høj søgang veksles til filmhistoriens mest mindeværdige brækorgie, som kendetegner den storforbrugende overklasse.

Generalforsamling

20. februar er der først generalforsamling og så den amerikanske film ”C’ Mon C’ Mon”, instrueret af Mike Mills. Denne charmerende og kloge film er på alle måder fantastisk. Skudt i sprøde sort-hvide billeder udspiller det rørende og morsomme drama sig dels som en fortælling om søskende-, ægte- og forældreskab og dels som en række af dokumentariske radiointerviews med børn og unge foretaget i forskellige byer i USA. Bevæbnet med mikrofoner og høretelefoner kommer hovedpersonen tæt på bekymringer om klimaet, krig, fattigdom og om at turde være sig selv. En enestående film.

6. marts vises den austarlske film ”Nitram”, instrueret af Justin Kurzel. En ubarmhjertig film om det største masseskyderi i Australiens historie. Det fandt sted i 1996 i byen Port Arthur på Tasmanien og kostede 35 mennesker livet, mens yderligere 23 blev alvorlig såret. Den 29-årige Martin Bryant stod bag massakren, og det er hans liv filmen stiller skarpt på. Det er en film, der sætter sig i kroppen lang tid efter sidste billede.

20. marts er tilbuddet Joachim Lafosses ”Rastløs”. Kærligheden er bestemt ikke væk. Den buldrer intens mellem Leila og Damien, der bor ude på landet sammen med sønnen Amine. Leila restaurerer antikke møbler, og Damien maler. Den uro eller rastløshed, der er forbundet med Damiens maniodepressive tilstand, der pendler mellem afsindig energi og begsort tungsind, sender stråler af følgevirkninger ud i den lille familie.

10. april - den amerikanske instruktør Robert Eggers ”The Northman”. Filmen følger vikingen Northman, som er på et livslangt hævntogt. Som barn har han set sin far få hovedet skilt fra kroppen af den bror, som eftertragtede både hans krone og kone. Drengen må flygte, men vil tage hævn. Historien er inspireret af både islandske sagaer, Saxos fortælling om prins Amled og Shakespears Hamlet, men her er ingen diskrete intriger, mest af alt minder filmen om ”Dommedag Nu”.

Sæsonen rundes af 24. april med den franske film ”Lev, Elsk, Paris”, instrueret af Jacques Audiard. Émilie bor i sin senile bedstemors lejlighed. Hun er på alderdomshjem, så Émilie kan bo der gratis. I sin søgen efter en sambo accepterer hun først nødtvungent at bo med Camille, som hun fejlagtigt har forvekslet med en pige på grund af navnet. De ender i sengen samme aften, men Camille er ikke klar til at binde sig, men sværmer også for den smukke Norn. Der er uendelig meget mere i filmen end dette tilsyneladende trekantsdrama. En film om Paris i dette årtusinde.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.