Afklaret Hege Tokle har taget afsked med sit hjertebarn

Den nu forhenværende leder af Syddjurs Egnsteater gennem 13 år har ikke kastet håndklædet i ringen grundet utilfredshed med tingenes tilstand. »På et tidspunkt skal jeg videre, og det samme skal Syddjurs Egnsteater. Vi går hver til sit på det helt rigtige tidspunkt,« understreger Hege Tokle.

Artiklens øverste billede
Hege Tokle glæder sig til fremtiden. Afgangen som leder hos Syddjurs Egnsteater er udramatisk. Nu skal krudtet bruges på, at finde glæden igen ved det møjsommelige arbejde, det er at lave teater. Foto: Lars Norman Thomsen

Hun har danset på vulkaner for Syddjurs Egnsteater i 13 år. Hun, Hege Tokle, 54, har skiftevis jublet, grinet, været overstadig begejstret og grædt med sit teater og sine omgivelser.

Ordet temperament kommer af latin temperamentum ’passende blanding’.

Fra antikken kender vi læren om de fire temperamenter, der opstod hos grækeren Hippokrates omkring 400 f.v.t. og senere blev udbygget af den græsk-romerske læge Galenos.

Den har spillet en betydelig rolle i kunsten.

Læren antager, at af de fire temperamenter er særligt dominerende hos det enkelte menneske. Det sangvinske temperament er optimistisk, det melankolske tungsindigt, det koleriske heftigt og det flegmatiske sindigt.

Det er svært for ikke at sige umuligt at sige præcist, hvilket af de fire, som er dominerende hos Hege Tokle.

Hun er både sød, optimistisk, chick og charmerende, hidsig og temperamentsfuld, forstående, empatisk og tænksom i nærmest et og samme sekund.

Leget med tanken

For en god måned siden tikkede beskeden om Hege Tokles afgang ind i mailboksen hos de mange, der har fulgt hende og Syddjurs Egnsteater i de 13 år, hvor hun har været den altdominerende spilfordeler.

»Efter 13 år ved roret i Syddjurs Egnsteater har Hege Tokle besluttet at trække sig som leder. pr. 1. september 2022. Det sker efter aftale med teatrets bestyrelse,« stod der kortfattet i pressemeddelelsen, hvor der selvfølgelig var indsat de obligatoriske høflighedsfraser formet som citater, der er blevet tradition for at copypage.

Er det teaterlederens egen beslutning? Kaster hun handsken i skuffelse? Kan Hege Tokle ikke længere se sig selv i den fremtid, der tegner sig for Syddjurs Egnsteater? Er presset trods alt blevet stort? Kan hun ikke leve op til det forventningspres, som både omgivelserne og kulturpolitikerne i Syddjurs, men mest af alt hende selv, har sat som overligger?

Spørgsmålene var flere end de nævnte. Svaret er helt enkelt, hvis man spørger hovedpersonen selv.

»Jeg har taget beslutningen efter modne overvejelser og snakket med de mennesker, der er tæt på mig,« siger en afklaret Hege Tokle, som hun sidder der ved spisebordet i et hus på Mols, hvor hun har opholdt sig, siden hun måtte sygemeldes i november 2021 af private årsager.

Hun var tilbage på pinden igen i juni 2022.

»Intet varer som bekendt evigt, og beslutningen om at stoppe modnedes det sidste halve år. Det rigtige tidspunkt for mig at stoppe, var når Syddjurs Egnsteater kunne køre videre uden Hege, og det kan det nu.«

Hege Tokle nipper til kaffen og smider rapt fødderne med de varme strikkesokker op på bordet, mens hun læner sig tilbage i stolen.

»Jeg hælder ikke vand ud af ørerne. Beslutningen om at stoppe er min, og jeg går ikke på grund af surhed, skuffelse eller fordi jeg har noget dårligt at sige. Efter tre år, hvor Covid-19 har fyldt meget, Syddjurs Egnsteater har været på dagsordenen i Udvalget for plan, udvikling og kultur og har fået et påbud om at spille mere voksenteater af politikere og forvaltning, har jeg mærket godt efter og brugt min ufrivillige pause til at træffe beslutningen. Jeg skal have bygget mig selv op igen stille og roligt.«

. Det rigtige tidspunkt for mig at stoppe, var når Syddjurs Egnsteater kunne køre videre uden Hege, og det kan det nu.

Fremtid i Spanien

Hege Tokle trækker stikket et stykke tid og er flyttet til Spanien, hvor hun har et hus, som hendes mand bor i fast, mens hun har pendlet frem og tilbage i korte tidsrum, når det har været muligt uden at kollidere med jobbet som teaterleder.

»Jeg solgte jo for godt et års tid siden mit dejlige hus i Ebeltoft. Netop med tanke på, at jeg vil have en fremtid i Spanien sammen med min mand, der er pensioneret politimand. Her kan jeg slappe af og restituere fysisk og mentalt.«

Teatret skipper hun ikke. Selvfølgelig ikke. Teatrets magi kan give hende kuldegysninger til evig tid. Der er en årsag til, at Ingmar Bergmans film ’Fanny og Alexander’ fra 1982 hører til hendes yndlinge.

Historien om søskendeparret Fanny og Alexander som vokser op i en lykkelig teaterfamilie i starten af 1900-tallet med en far, der ser eventyr og fortællinger i alt. Fri fantasi, leg og en grænseløs forelskelse i livet omgiver dem, indtil faren pludselig dør. En paradisisk fortælling.

Pigen, der allerede i første klasse, fortalte kammeraterne, lærerne og familien derhjemme i Trondheim, at hun ville være skuespiller, når hun blev stor, har en passion for teatret som aldrig forgår. De rystede på hovedet af klassens klovn. Hele Hege Tokles familie var dybt engageret i det norske olieeventyr som ambitiøse ingeniører. Bergen/ Mongstad oljeraffeneri var hendes sidste base i Norge, før hun flyttede til Danmark. Familien troede godt nok, at den lille Hege kom nok på andre tanker. Men hun bed tænderne sammen og resten er historie (læs faktaboksen).

»Jeg er ikke helt ude i Syddjurs, for jeg kommer tilbage i oktober 2023 og instruerer ’De 4 årstider’ med ’Kylling’ i oktober 2023. Det har jeg kontrakt med Syddjurs Egnsteater om. Jeg har lavet en fortsættelse af børneforestillingen ’Kylling’ med tekst og musik af mor her,« griner hun.

»Jeg skal ligeledes med Syddjurs Egnsteater til Belgien i marts 2023, fordi jeg har lavet Dramatisk oplæg til forestillingen ’Insane’ som blive et norsk, belgisk og dansk projekt.«

Forestillingen er virkelig hendes nyeste hjertebarn og har premiere i 2024.

»Jeg har også andre projekter i støbeskeen, som jeg ikke vil røbe på nuværende tidspunkt. Nu handler det om, at jeg bliver bygget op igen og får overskuddet til at komme videre, som jeg sagde før. Jeg skal finde glæden igen.«


»Jeg er stolt«

»Jeg er blevet behandlet godt i Syddjurs, men det har været lidt tungt ind imellem,« erkender Hege Tokle.

Det overrasker ikke nogen.

»Der har været en manglende forståelse for, hvad et egnsteater er og hvad det kan. Især i starten. Det er flot, at en landkommune som Syddjurs vil have sit eget egnsteater, men af og til har det også skortet på den politiske opbakning. Så har vi også måttet kæmpe med de gamle kommunegrænser, når vi skulle spille ude på skolerne: »Jamen, her gør vi sådan og sådan,« lød det i de første år.«

Hun nævner, at forståelseskløften fra forvaltning og politikere til Syddjurs Egnsteater især er kommet til udtryk, når det har handlet om økonomi.

»Det er fint, at man har en forventning, at jeg som teaterleder fundraiser penge. Men det har jeg skullet gøre sideløbende med, at jeg satte en forestilling op. Du kan ikke fundraise til en forestilling, der kører. Forestillingen er ren drift, mens fundraising har med nye projekter at gøre.«

»Fondstilskud får vi kun, når vi laver projekter, som vi gjorde på Hjerterumstrilogien. Og til Heksejagten, var daværende kulturminister Mette Bock så venlig at kvittere med et beløb, 250.000 kroner, hvis jeg husker rigtigt.«

Det var en forløsning, at se de teaterprojekter bliver foldet ud, som de blev. Dem er jeg stolte af, ligesom jeg er stolt af, at vi fik Aprilfestivalen til Syddjurs i 2018, og længe før det fik skabt Kulturhotellet i Rønde.

Hege Tokle har haft tre arbejdsgivere: Kommune, bestyrelse og Kulturministeriet.

»Det er sikkert forklaringen på, at jeg jævnligt har mærket, at tingene er mudret til,« siger hun - uden at ville uddybe nærmere.

Overordnet er hun bare stolt af, hvad der er sket på hendes vagt.

I starten var der udelukkende tale om forestillinger for primært børn og unge, men hurtigt formåede Hege Tokle at integrere voksenteater i Syddjurs Egnsteaters virke.

Trilogien ’Hjerterum’ med ’Livets blå tone’ , ’Livets blå bølge’ og ’Den blå tid’, der siden blev samlet til en stor og samlet opførelse i forbindelse med Kulturby Aarhus i 2017.

Senest lavede hun og holdet ’Heksejagten’ i udendørs omgivelser på Møllerup. ’Hjerterum og ’Heksejagten’ var fejende flot egnsteater med rod i personlige eller lokale Djurslandshistorier, som Hege Tokle formåede at samle et stort publikum til.

»Det var en forløsning, at se de teaterprojekter bliver foldet ud, som de blev. Dem er jeg stolte af, ligesom jeg er stolt af, at vi fik Aprilfestivalen til Syddjurs i 2018, og længe før det fik skabt Kulturhotellet i Rønde, hvor vi fik en base, et professionelt sted.«

Hege Tokle, klovnen og outsideren i sin norske familie og i skoleklassen, havde en drøm, som hun med flid og arbejdsomhed fik gjort til virkelighed.

54 år er ingen alder. Der er mange drømme, der skal udleves endnu for dette i bund og grund hyperfølsomme gemyt

»Alt er unyttigt undtagen vor skælven«, siger digteren Sophus Claussen.

Der, hvor man bliver grebet, der skælver vi og mærker livet i modsætning til ligegyldighed.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.