Nu er den store udvidelse af Aarhus Havn i høring

Aarhus Havns ønske om en stor udvidelse af Østhavnen er den næste måneds tid i offentlig høring. Forening håber at kunne påvirke planen, imens direktør Thomas Haber Borch kalder udvidelsen nødvendig for udviklingen.

Artiklens øverste billede
Sådan vil udsigten fra Strandvejen blive, hvis den store udvidelse af Aarhus Havn bliver en realitet. Illustration: Aarhus Kommune.

Aarhus Kommune kommer til at gå glip af mange fremtidige arbejdspladser, hvis planerne om den store udvidelse af Aarhus Havn ikke bliver en realitet. Det er i hvert fald den klare analyse fra havnedirektør Thomas Haber Borch, som fortæller, at han allerede i dag er nødt til at sige nej til flere virksomheder, der gerne vil etablere sig på havnen.

Vi forsøgte at lave lidt støj op til valget, men det var mere byfortætning og byudvikling, som kom på dagsordenen.

Svend Erik Kristensen, formand Beskyt Aarhusbugten

»Uden udvidelsen vil havnens vækst simpelthen gå i stå, da virksomheder vil søge mod andre havne, hvilket dermed også vil betyde tabte arbejdspladser for byen,« lyder det fra Thomas Haber Borch.

De seneste år har Aarhus Havn nemlig afgivet 60 hektar havnearealer til bymæssig brug og bebyggelse plads, hvilket blandt andet er gået til Aarhus Ø, som er bygger på den gamle containerterminal. Thomas Haber Borch glæder sig derfor over, at planen for den store udvidelse af Østhavnen er så langt fremme, at den nu er i offentlig høring. Han påpeger dog, at de nuværende planer om udvidelse kun lige akkurat dækker behovet.

»Hvis hele havnens vækst fortsætter som de seneste 12 år, så vil der være brug for et endnu større areal, end udvidelsen udgør. Så den nuværende plan er absolut et minimum for, at bare kan følge med,« fortæller han.

Sådan vil den planlagte udvidelse komme til at se ud. Illustration: Aarhus Kommune

Forening protesterer

Det er godt 100 ha nye landarealer, som Aarhus Havn ønsker at udvide Østhavnen med over de næste 30 år. I efteråret udarbejdede rådgivningsvirksomheden Cowi en såkaldt miljøkonsekvensrapport for udvidelsen, som Aarhus Byråd i december valgte at sende i offentlig høring. Den begyndte i starten af januar, og frem til 3. marts kan alle komme med deres meninger om udvidelsen. En af dem, som har tænkt sig at gøre brug af den mulighed, er aarhusianeren Svend Erik Kristensen, som mildest talt ikke er særlig begejstret for de store planer.

»Der er lige nu gang i noget rigtig spændende for hele Kongelund-området, men hvorfor stopper kommunens interesse for at gøre noget godt for byen ved vandkanten? Den gigantiske havneudvidelse vil ændre Aarhus for evigt, og det er rigtig synd,« fortæller Svend Erik Kristensen til Lokalavisen Aarhus.

Han er formand for foreningen Beskyt Aarhusbugten, som tilbage i 2017 havde held med at få stoppet en større opfyldning af bugten ved Tangkrogen. Nu håber foreningen, at den kan gøre det samme med de nuværende planer for Østhavnen.

Når TV2 Nyhederne ruller over skærmen, så er der billeder af havnen i Aarhus. Kranerne er på mange måder blevet et vartegn for byen

Thomas Haber Borch, direktør Aarhus Havn

»Skal man ligefrem tage af Aarhusbugten for at tiltække nye virksomheder? Det, synes vi, er for høj en pris,« fortæller Svend Erik Kristensen.

Onsdag 2. februar står Beskyt Aarhusbugten derfor bag et informations- og debatmøde på Helnan Marselis Hotel omkring havneudvidelse, hvor foreningen håber at kunne få deres budskab ud til flere aarhusianere. Svend Erik Kristensen er nemlig ikke sikker på, at der er særlig mange i byen, som er bekendt med havneudvidelsen.

»Vi forsøgte at lave lidt støj op til valget, men det var mere byfortætning og byudvikling, som kom på dagsordenen. Jeg tror ikke, at vi formåede, at få havneudvidelse kommunikeret så meget ud, at den ramte folks bevidsthed. Det er derfor, vi gør et alvorligt tiltag nu, for det er sidste chance for at påvirke processen,« fortæller han.

Vartegn eller øjebæ?

Svend Erik Kristensen er grundlæggende modstander af, at man vil fjerne en stor del af bugten uden at overveje alternative løsninger. Det handler både om at beskytte miljøet, men også om at bevare de rekreative arealer og udsigten ved Tangkrogen.

»Jeg synes, det er synd for Aarhus som by. Da jeg flyttede til her til for mange år siden, syntes jeg, at det var fedt, at man helt inde i hjertet af en storby kunne have sådan en flot natur. Det vælger man nu at ødelægge med en gigantisk industrihavn. I miljøkonsekvensrapporten står der, at der vil blive tilføjet markante bygningsværker til havnens skyline. Jeg troede, at bygninger som domkirken var markante bygningsværker - ikke siloer eller kraner,« lyder det fra Svend Erik Kristensen.

Den opfattelse deler Aarhus Havns direktør, Thomas Haber Borch, dog ikke. Han oplever derimod en lokal stolthed over havnen blandt aarhusianerne.

»Noget af det mest affotograferede i Aarhus er jo kranerne. Når TV2 Nyhederne ruller over skærmen, så er der billeder af havnen i Aarhus. Kranerne er på mange måder blevet et vartegn for byen,« fortæller han.

Thomas Haber Borch er heller ikke enig i, at udvidelsen tager så meget af udsigten fra landsiden, som holdningen er hos blandt andre foreningen Beskyt Aarhusbugten:

»Når man ser udvidelsen oppe fra luften, er den meget mere omfattende, end den er fra siden. Der er en mole, som går langt ud, men der vil fortsat være en fin havudsigt,« fortæller han.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.