Renault tager test til efterretning

Bilen, som Norddjurs Kommune har 48 af, er stadig en sikker bil at køre i siger importøren.

Artiklens øverste billede
Sådan så Renault Zoe ud efter crashtesten. Foto: Euro NCAP

Søren Hyltoft, som er pressechef hos den danske importør af Renault, har i flere medier forholdt sig til kritikken af, at Renault Zoe hos Euro NCAP fik 0 stjerner efter test. Det er den bil, som Norddjurs Kommune nu har 48 af.

»Vi tager Euro NCAP-testen til efterretning. Når vi bliver ramt på denne måde, er det, fordi det er en model, som er ude over den normale livscyklus for en bil. Vi mener stadig, at vi laver en sikker bil, og vi lever op til de sikkerhedskriterier, der er i Europa for at købe en bil. Så på den måde lever vi op til de sikkerhedskrav, der er fra officiel side,« siger Søren Hyltoft til Jyllands-Posten.

Købes med nødbremse

Medvirkende til bundkarakteren er, at Zoe ikke har automatisk nødbremse som standardudstyr, og det er disse versioner, som testes. Søren Hyltoft peger på, at de fleste af de Zoe, som er solgt herhjemme, hvor især kommuner er købere, er i et højere udstyrsniveau, hvor den automatiske nødbremse er med. Den bliver standardudstyr på alle modeller fra 1. marts næste år, og bilen ville så ifølge Søren Hyltoft kunne få én stjerne.

»De her biler er testet og godkendt efter europæiske sikkerhedsnormer, så de kan godkendes i alle de lande, hvor vi markedsfører dem. Der er krav, som man skal leve op til for overhovedet at måtte sælge de her biler på de markeder. Og dem lever vi op til,« siger han til Ekstra Bladet.

Renault Zoe, der fås fra 225.000 kroner, er i dag en populær bil i mange kommuner, hvor den især bruges i hjemmeplejen. Der sælges årligt 700 Renault Zoe i Danmark.

Renault Zoe blev i 2013 testet til fem Euro NCAP-stjerner. Bilen kom i en ny generation i 2019, der bygger på samme platform, men sikkerheden er stort set ikke blevet forbedret.

Zoe får en afløser i 2024.





Læs også

Del artiklen