Kommunen ændrede i udbud for stor bilhandel - vinderen fik 0 stjerner efter crashtest

Norddjurs Kommune købte stort ind efter udbud af elbiler til hjemmeplejen - vinderbilen fraråder FDM at købe.

Artiklens øverste billede
Sådan så en Renault Zoe ud efter crashtest hos Euro NCAP - 0 stjerner blev karakteren. Foto: Euro NCAP

Mon ikke, at der blev rynket et par øjenbryn rundt omkring i Norddjurs og måske også andre kommuner, da det før jul blev kendt, at det europæiske institut Euro NCAP, der står for de såkaldte crashtests af biler, meldte ud, at elbilen Renault Zoe kom ud med karakteren dumpet med 0 stjerner.

Netop den bil har Kommune Leasing rådet Norddjurs Kommune til at købe efter en udbudsrunde tidligere i 2021. Stort set samtidig med leveringen af bilerne kom det dårligste testresultat til en bil siden 2018 - og spørgsmålet er, om Renault Zoe overhovedet burde have været med i udbudsrunden i Norddjurs - fordi den ikke levede op til kravene i udbudsmaterialet, men det gik kommunen med til at ændre på.

Faktisk er systemet sådan, at en Euro NCAP-test automatisk udløber, når der er gået seks år. Så facit er, at Renault Zoe indtil den nye test med 0 stjerner blev kendt, skulle vurderes som ”ikke testet”

Søren W. Rasmussen

Udviklingskonsulent Jacob Dietrich Petersen fra Norddjurs Kommune forklarer i en anden artikel om baggrunden for det, at man udelukkende havde fokus på de fem stjerner, som den franske bilmodel havde opnået i 2013. Derfor gik man bort fra kravet om en maksimal seks år gammel test.

Men de fem stjerner opnåede Renault Zoe vel at mærke tilbage i 2013, hvorfor den slet ikke levede op til kravet om, at crashtesten, der siger noget om en bils sikkerhedsniveau og evne til at beskytte sin fører og eventuelle passagerer, højest måtte være seks år gammel.

»Faktisk er systemet sådan, at en Euro NCAP-test automatisk udløber, når der er gået seks år. Så facit er, at Renault Zoe indtil den nye test med 0 stjerner blev kendt, skulle vurderes som ”ikke testet”,« forklarer Søren W. Rasmussen fra FDM - og den danske repræsentant i Euro NCAP.

Og dermed burde den ikke have været med i udbudsrunden i Norddjurs - som den så endte med at vinde.

En af de mest købte

Renault Zoe er rundt omkring i de danske kommuner en af de mest indkøbte biler til hjemmeplejen. Således også i Norddjurs, der for tiden råder over ikke færre end 48 eksemplarer af den populære elbil. I årets sidste to måneder i 2021 blev der leveret 34 helt nye biler med Renault-logoet. En handel - leasing i 48 måneder med fuld service - som blev vundet af Kommune Kredit efter et udbud med en pris på tæt ved syv millioner kroner.

Kommune Kredit er kommunernes og regionernes eget finansieringsselskab - og ledes af en bestyrelse med ni toppolitikere og et enkelt uafhængigt medlem i bestyrelsen. Kilder fortæller til avisen, at den ekspertise, som Kommune Kredit tager sig betalt for at levere til kommuner og regioner, hidtil mere har baseret sig på de økonomiske konsekvenser af et udbud, end på bilernes sikkerhedsniveau. Derfor håbes der på, at nyheden om de 0 stjerner til Renault Zoe kan være med til at ændre på dette.

Renault Zoe blev tilbage i 2013 ganske vist testet til fem Euro NCAP-stjerner, men selvom bilen kom i en ny generation i 2019, er sikkerheden stort set ikke blevet forbedret siden. Derfor slår Renault Zoe sig også hårdt på de nye skrappere krav til sikkerheden i biler.

En skandale

»Nul stjerner er ganske enkelt en skandale. Kollisionssikkerheden i Renault Zoe er pivringe og afslører stor belastning af både fører og passagerer. Derudover mangler den stort set alle de sikkerhedssystemer, der for længst er blevet standard i nye biler, men som til Zoe skal tilkøbes. Eksempelvis automatisk nødbremse. Selvom Renault Zoe ikke er mere usikker i dag, end den var i går, er det stadig et pinligt ringe resultat. Særligt når Renault i andre modeller har vist, at de godt kan lave sikre biler. Det er sjældent, at FDM fraråder, at man køber en bil, men i dette tilfælde går vi direkte ud og siger til kommende bilkøbere, at de skal se sig om efter en anden bil,« siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.

Her skal så nævnes, at i forbindelse med leasing af de nye Renault Zoe, har Norddjurs Kommunes Renault tilkøbt automatisk nødbremse som ekstraudstyr. Det er vurderet, at hvis den aktuelle crashtest var blevet udført i den model, som kommunen har købt, mener FDM, at bilen ville have fået sandsynligvis en enkelt stjerne, måske to, men det vil ikke ændre på, at bilen er dumpet.

Motorjournalister har hæftet betegnelser som ”dødsfælde” og ”livsfarlig at køre i” på Renault Zoe i forbindelse med omtalen af crashtesten.

Udbudsmaterialet

Avisen har haft adgang til det materiale, som de bilfirmaer og leasingselskaber, der ønskede at deltage i udbudsrunden i Norddjurs Kommune, har anvendt.

Her opstilles en stribe krav, som de biler, der tilbydes kommunen, skal leve op til. Det er uhyre detaljeret. Om bilens udstyr, indretning og om leverandørens servicetilbud. Alt fra indstigningshøjde til skift af sommer- og vinterhjul - samt grænser for dækslid.

I den forbindelse har der for bilfirmaerne og leasingselskaberne været en kommunikationsmulighed for at stille spørgsmål om udbuddet.

For eksempel er det et krav til bilerne, at de skal have en rækkevidde på minimum 350 kilometer på en opladning. Og her mener en leverandør at have den ”perfekte” bil til Norddjurs Kommune. Der er blot det problem, at den ”kun” har en rækkevidde på 339 kilometer - og der bliver spurgt, om Norddjurs Kommune vil acceptere dette.

Og svaret er nej. Kommunen fastholder en rækkevidde på 350 kilometer.

Fem stjerner

Der spørges også til, om Norddjurs Kommune vil opgive et krav om, at den leverede bil skal have opnået fem stjerner. Bilfirmaet kan nemlig kun leve op til fire stjerner i en crashtest fra 2019.

Igen er svaret nej. Norddjurs Kommune fastholder kravet om fem stjerner.

Og så bliver det interessant. Af udbudsmaterialet fremgår klart, at der kræves fem stjerner i en Euro NCAP-test - og at testen maksimalt må være seks år gammel.

Man skal nok ikke være særlig bilkyndig for at gætte, at det så er Renault Zoe, der er i fokus på et spørgsmål, som tilbudsgiveren er nødt til at stille to gange for at få et tilfredsstillende svar på.

Der henvises nemlig til, at der kun foretages nye test ved nyt modelnavn, og at den pågældende bil ikke er blevet testet siden 2013. Derfor er spørgsmålet, om Norddjurs Kommune vil afvige fra seks års-kravet til en test. Hertil svares der i første omgang kun, at man fastholder kravet om fem stjerner.

Så derfor præciserer leasingselskabet: »I må have misforstået vores spørgsmål.«

Fordi man ønsker at vide, om Norddjurs Kommune kan acceptere fem stjerner fra en test tilbage i 2013.

»Denne test er derfor stadig gældende. Så kan I fravige kravet om maksimalt seks år fra test,« lyder spørgsmålet.

Og det ønske opfylder Norddjurs Kommune, så man nu frafalder seks års kravet.

Dermed er Renault Zoe atter inde i varmen - og det er den bil, som Norddjurs Kommune beslutter at lease i fire år med et årligt kørselsbehov på 30.000 kilometer hver.

Kort efter kommer meldingen fra Euro NCAP, der nu har testet Renault Zoe igen - selv om der i tilbuddet til Norddjurs var nævnt, at det kun skete ved nyt modelnavn. Nul stjerner lød karakteren.

Hvorfor dumpekarakter?

Er forklaringen på, at Renault Zoe klarer sig så markant dårligere nu, at Euro NCAP-testen er blevet alt for svær at bestå. Nej - for det ser ikke ud til at være tilfældet for en række andre biler som ligeledes blev udsat for samme række tests.

Den lille og kompakte Skoda Fabia formår at score de maksimale fem stjerner ved samme test og beviser altså, at det langt fra er umuligt for en mindre bil at klare sig umådelig godt ved Euro NCAP. Særligt scorede den højt i beskyttelse af passagerer og børn i bilen. Med hele ni airbags og mere sikkerhedsudstyr som standard, er den dækket godt ind på mange parametre.

Særligt for Renault Zoe gælder det, at den er testet uden automatisk nødbremse, som kun er standard i det højeste udstyrsniveau ud af tre niveauer.

Søren W. Rasmussen fra FDM forestiller sig, at den kunne have klaret sig bedre i testen såfremt den var blevet testet med den automatiske nødbremse. Han siger til Bilmagasinet: »Hvor mange stjerner den så eventuelt ville have fået er svært at sige, da det selvfølgelig også afhænger af hvor godt den nødbremse virker, men man kunne godt foranledes til at tro at den ville score én eller måske to stjerner, såfremt den havde været testet med den.«

Forbrugere som gidsler

Men i Bilmagasinet peger Søren W. Rasmussen imidlertid på et andet problem, som er rettet mod Renault.

»Det er en fuldkommen uforståelig beslutning fra Renaults side, at de har valgt at producere bilerne uden nødbremse. Når de faktisk har udviklet en nødbremse til bilen, som tilmed kan tilkøbes for en latterlig lille sum penge. Der har de altså taget forbrugerne som gidsler og det er det som gør, at vi kalder det en skandale. De ligger simpelthen inde med en løsning der kan gøre bilerne mere sikre, men de har valgt ikke at montere den i bilerne.«

Men der er på dette område ændringer på vej fra Renault. Fabrikken har faktisk taget denne nye test og den medfølgende kritik til efterretning.

De indfører automatisk nødbremse som standard sikkerhedsudstyr i alle Renault Zoe fra omkring marts eller april i år.

Ifølge Søren W. Rasmussen kommer den udmelding bare alt for sent og han mener, at de kunne have tænkt på det længe før de blev gjort så eftertrykkeligt opmærksomme på problemet som ved den seneste Euro NCAP-test.

Bagsæderne fjernes

En anden interessant detalje i udbudsmaterialet er, at Norddjurs Kommune kræver, at der skal etableres et stort bagagerum i alle bilerne. Det skal ske ved, at bagsæderne tages ud og der etableres et plant gulv og der monteres et sikkerhedsgitter i bilerne.

Så ville en bare nogenlunde bilkyndig måske spørge, hvorfor Norddjurs Kommune ikke i stedet har købt bilerne ”på gule plader” - for så er bilen jo netop indrettet således - og ændringerne er foretaget af specialister i at ændre biler ”fra hvide til gule plader”.

Har det for eksempel betydning for en bils sikkerhed, at den måske opfører sig anderledes i et sammenstød, hvis bagsæderne er fjernet. Har den samme stabilitet? For eksempel kan en Audi A3 Hybrid ikke leveres med anhængertræk, hvis bilen er udstyret med et soltag - og her forklarer Audi, at den med et soltag ikke har samme stabilitet i karrosseriet.

Og kan en bil i det hele taget blive synet, hvis den for at adskille de forreste sæder og bagagerum udstyres med et sikkerhedsgitter, fordi der stilles særlige krav til sådan en adskillelse i en bil? Ifølge Skats bestemmelser skal der være en adskillelse mellem førerrum og varerum, der i fast forbindelse med karrosseriet mindst dækker førerpladsen, og skal nå fra gulv til loft. En adskillelse kan for eksempel bestå af trådgitter i stålramme, plade af metal eller træ eller plade af splintsikkert plastmateriale i metalramme, hedder det.

Avisen har stillet spørgsmålene videre til Søren W. Rasmussen fra FDM.

Og herfra lyder svaret, at der er specialister i Danmark, som kan løse en sådan opgave på forsvarlig vis rent sikkerhedsmæssigt.

»Biler på ”gule plader” kender man ikke i ret mange lande, så bilerne leveres til Danmark, hvor de ombygges for at leve op til Skats krav. Så jeg ser ikke noget problem i, at bagsæderne er fjernet og der monteres et sikkerhedsgitter,« siger Søren W. Rasmussen.



Læs også

Del artiklen