Når man sætter dyr bag hegn, har man et ansvar
»Jeg har i dag (søndag 7. maj, red.) været en tur på Molslaboratoriets arealer i følgeskab med fotografen Per Øxenholt til en snak om rewilding, fordring og dyrevelfærd generelt.
Foråret har ladet vente på sig, og der var heller ikke meget græs til en sulten ko, der skal rive græsset af med sin tunge.
Biotoperne består efterhånden kun af gyvel og selvsået birk.
Jeg har stor sympati for projektet på Molslab, men når man sætter dyr bag hegn, så har man et ansvar.
Der er angiveligt ca. 24 heste på området – hvoraf ca. 8 er hingste.
De mange hingste slås om hopperne, hvilket vi oplevede på nærmeste hold.
Vi var også vidne til et helt nyfødt føl, som vi iagttog fra behørig afstand.
Nu håber jeg, at hingstene gør det samme. De dyrlæger, som jeg har adspurgt siger, at der er alt for mange hingste i forhold til antal hopper.
Jeg har tidligere kritiseret projektet for at gøre for lidt – for sent. For sent i forhold til, at fjerne dyr fra områderne når der ikke er mere mad. For sent til at fjerne tyre i forhold til kvier & køer. For sent i forhold til skader (gps halsbånd, føl med brækket ben, m.fl.) og nu i forhold til for mange hingste.
Borgmesteren forsøger nu tilsyneladende at mægle mellem de forskellige parter, og jeg kan forstå, at Bo Skaarup har foretræde for byrådet inden næste byrådsmøde.
Jeg håber, at man ligeledes giver taletid til den anden part eller parter - for jeg kan ligeledes forstå, at der er tale om flere forskellige grupperinger, der autonomt fordrer på området.
Jeg har stor sympati for projektet på Molslab, men når man sætter dyr bag hegn, så har man et ansvar.
Det ansvar lever Molslaboratoriet, i min optik, ikke op til.
Forsat god søndag.«