Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Når man sætter dyr bag hegn, har man et ansvar

Artiklens øverste billede
Jens Bjørn Andersen (V). Pressefoto

»Jeg har i dag (søndag 7. maj, red.) været en tur på Molslaboratoriets arealer i følgeskab med fotografen Per Øxenholt til en snak om rewilding, fordring og dyrevelfærd generelt. 

Foråret har ladet vente på sig, og der var heller ikke meget græs til en sulten ko, der skal rive græsset af med sin tunge. 

Biotoperne består efterhånden kun af gyvel og selvsået birk. 

Jeg har stor sympati for projektet på Molslab, men når man sætter dyr bag hegn, så har man et ansvar. 

Der er angiveligt ca. 24 heste på området – hvoraf ca. 8 er hingste. 

De mange hingste slås om hopperne, hvilket vi oplevede på nærmeste hold. 

Vi var også vidne til et helt nyfødt føl, som vi iagttog fra behørig afstand. 

Nu håber jeg, at hingstene gør det samme. De dyrlæger, som jeg har adspurgt siger, at der er alt for mange hingste i forhold til antal hopper. 

Jeg har tidligere kritiseret projektet for at gøre for lidt – for sent. For sent i forhold til, at fjerne dyr fra områderne når der ikke er mere mad. For sent til at fjerne tyre i forhold til kvier & køer. For sent i forhold til skader (gps halsbånd, føl med brækket ben, m.fl.) og nu i forhold til for mange hingste.

Borgmesteren forsøger nu tilsyneladende at mægle mellem de forskellige parter, og jeg kan forstå, at Bo Skaarup har foretræde for byrådet inden næste byrådsmøde. 

Jeg håber, at man ligeledes giver taletid til den anden part eller parter - for jeg kan ligeledes forstå, at der er tale om flere forskellige grupperinger, der autonomt fordrer på området. 

Jeg har stor sympati for projektet på Molslab, men når man sætter dyr bag hegn, så har man et ansvar. 

Det ansvar lever Molslaboratoriet, i min optik, ikke op til. 

Forsat god søndag.«

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.