Svar på indlæg - det er op til politikerne, Eigil Holm Nielsen
Svar til Eigil Holm Nielsen på læserindlægget ’Sparekassen Djursland driver foreninger med konto i banken til vanvid’:
Jeg kan ikke kommentere på et specifikt kundeforhold, men jeg vil gerne kommentere generelt på den omfattende udfordring, som vi sammen med foreningslivet forsøger at løse.
I Sparekassen Djursland har vi næsten 700 foreninger som kunde. Vi er udmærket klar over, at reglerne for såkaldt ”kundekendskab” i reglerne for bekæmpelse af hvidvask, terrorfinansiering m.v. kan volde især mindre foreninger udfordringer.
Vi har derfor i Sparekassen indgået et samarbejde med virksomheden ”UNIOO” – som hjælper foreningerne med at opfylde disse krav. Udover det tilbyder ”UNIOO” en unik foreningsportal, hvor foreningerne ganske gratis kan benytte sig af en række styringsværktøjer til foreningen.
Vi ser gerne i Sparekassen, at reglerne lempes – men det er i givet fald en sag, der skal rejses politisk
Det har stort set alle de foreninger, som er kunde hos os taget rigtigt godt imod i de mere end 1½ år, vi har tilbudt denne løsning. Stort set alle foreninger, som er kunde hos os, har vi faktisk vurderet som såkaldt ”begrænset risiko”. Det giver nogle lempelser for så vidt angår legitimation af bestyrelsen i foreningen, men foreningerne skal fortsat give en række oplysninger om ”Formål/omfang” – det er ganske enkelt et krav, som vi i pengeinstitutterne bliver afkrævet at leve op til af myndighederne. Sker det ikke – så kan der blive tale om betydelige bøder til Sparekassen – også personligt til ledelsen. Vi ser gerne i Sparekassen, at reglerne lempes – men det er i givet fald en sag, der skal rejses politisk. Jeg er glad for, at den specifikke kunde anerkender, at såvel hotlines hos UNIOO som hos os er flinke til at hjælpe. Det prøver vi hver dag – og ja, det er en krævende opgave.