Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Regeringens vejafgift er ødelæggende for os på landet

Artiklens øverste billede
Jens Meilvang, MF. Pressefoto

»Regeringen har med aftalen om den nye vejafgift smidt en gemen bombe under transportsektoren – og særligt den del af den, der holder til herude på landet. Derfor overraskede det mig ikke, at vi så en samlet branche råbe op, da aftalen landede i denne uge. Den trækker nemlig tæppet væk under vores handel. 

I korte træk går aftalen ud på, at transportvirksomheder fra 2025 skal betale vejafgift efter hvor mange kilometer, de kører på dansk jord. Bag aftalen står regeringen (Venstre var dog imod indtil de kom i regering), Radikale Venstre, Alternativet og Enhedslisten, der sammen har fundet frem til en afgiftssats på 1,3 krone per kilometer. Det giver branchen en udgift på 2,5 milliard kr. pr. år og skal kunne reducere dens udledning med 0,4 millioner ton C02 i 2030. Sidstnævnte er ifølge bagmændene hele årsagen til afgiften. 

Men den forklaring holder ifølge mange ikke i byretten. Det viser sig nemlig, at CO2-reduktionen er ret ubetydelig. 

Branchen havde nemlig allerede reduceret 0,2 millioner ton af sig selv uden afgiften, og dermed er den reelle effekt på det halve. Men end ikke det holder, da beregningen er baseret på, at lastbilerne også vil køre færre kilometer - men kunderne forsvinder jo ikke, og varerne skal stadig ud. 

Men hvis der ikke ligger grønne intentioner bag den grønne afgift, hvad gør så? 

Men hvis der ikke ligger grønne intentioner bag den grønne afgift, hvad gør så? 

Ifølge branchen, Dansk Erhverv, Dansk Industri og flere professorer er svaret tydeligt: Udsigten til pengeregn i statskassen. 

Ifølge Skatteministeriets beregninger kommer aftalen nemlig til at generere en årlig statslig indtægt på en hel milliard kroner i 2030. Et beløb der til sammenligning er fem gange så stort som det, vi kan forhandle om på årets finanslov, og som aftaleparterne tilsyneladende har ladet sig friste af. Pengene kan nemlig bruges på andre projekter, og de skal ikke nødvendigvis geninvesteres i grønne initiativer i transportsektoren. 

Værst af alt er, at regeringen og dens røde aftaleparter kunne have valgt en anden model, hvor man lagde afgift på diesel. Det har branchen endda selv lagt op til. Men det ville de ikke, da andre hensyn tilsyneladende vejede tungere. Konsekvenserne må vi herude så affinde os med. 

Derfor vil flere virksomheder desværre have svært ved drive forretning, hvis priserne ikke skal stige for kunderne. Særligt i Jylland, da hele 7 ud af 10 kørte kilometer enten foregår med på- eller aflæsning her, hvor afstandene som bekendt er store. Derudover gør kilometerafgiften det mere attraktivt at placere sin produktionsvirksomhed i tilknytning til de større byer, hvilket bestemt ikke er godt for landdistrikterne og deres mulighed for udvikling. Det er en skam og en ommer.«

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.


Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.