FGU hjælper flertallet af unge videre i uddannelse eller beskæftigelse
»Hele 72,11 % af eleverne på FGU Østjylland, som også har afdelinger på Djursland, kommer videre i job eller uddannelse. Det viser en analyse, som Dansk Arbejdsgiverforening netop har udarbejdet på baggrund af tal fra Danmarks Statistik.
Det er utroligt glædeligt, for vi skal have flere af de unge med i det arbejdende fællesskab. Det er et stort problem, at knap 42.000 unge under 25 år på landsplan står uden for. Alene i Nord- og Syddjurs Kommuner var 640 unge mellem 15 og 24 år hverken i uddannelse eller job i 2021. Det er uholdbart.
Det er utroligt glædeligt, at FGU kan opsamle de unge, som kæmper for at finde deres plads.
Men vi er også nødt til at se på, hvorfor det er sådan. Der kan nemlig være mange årsager til, at man er hægtet af fællesskabet. ADHD, autisme, angst, depression, en svær barndom i bagagen og sociale problemer er blot nogle faktorer, der kan spille ind. Derfor er jeg glad for muligheden for FGU. Den forberedende grunduddannelse er netop målrettet unge under 25 år uden job eller uddannelse, og her bliver der taget højde for den enkelte elev og dennes udfordringer. Og analysen fra DA viser, at det virker. FGU får de unge godt videre.
Det er utroligt glædeligt, at FGU kan opsamle de unge, som kæmper for at finde deres plads. For vores samfunds skyld for vi har brug for alle hænder. Men nok så vigtigt også for denne enkelte. Alle har behov for noget at stå op til om morgenen og føle, at man bidrager til fællesskabet. På FGU’en kan undervisningen bedre tilrettelægges, så eleven får både de rette kompetencer og større selvværd.
Jeg vil tilføje, at jeg også glæder mig over, at regeringen i sit netop fremlagte finanslovsforslag lægger op til at tilføre FGU’erne over 100 millioner årligt de kommende år. Vi skal have flere med i fællesskabet.«