Debat: En besøgsven er guld værd
Har det betydning for ens helbred at have en besøgsven ?
Ja selvfølgelig har det det.
Det har rigtig stor betydning at have en besøgsven, som kommer typisk en gang om ugen på besøg, hos den ældre borger.
De hyppigste ord borgeren bruger, når borgeren ønsker en besøgsven er, jeg er så alene og ensom, min familie bor langt væk og mit helbred gør, at jeg har svært ved at færdes ude i byen eller naturen.
Ensomhedsfølelse påvirker borgerens humør, borgeren kan blive mere og mere trist over hele sin situation, som man måske ikke har psykisk kræfter til selv at komme ud af.
De ældre borgere er endnu ikke parate til de sociale medier, de vil hellere der kommer nogle og besøger og snakker med dem
Ensomheden betyder ofte, at man i sin tristhed lukker sig mere og mere inde og bliver måske bange for, selv ikke at kunne gøre noget ved det. Det vil på sigt påvirke ens selvværd, når man er blevet gammel og ingen tænker på en eller regner en for noget længere. Derfor er det vigtigt, at man som ensom ældre bliver set og hørt af andre.
Her kan en besøgsven få rigtig stor betydning, ved at respektere den ensomme ældre for den person vedkommende er, uanset hvordan den ældre er eller ser ud, og lytte til det, den ensomme ældre oftest gerne vil snakke om, det er om deres liv og livserfaring og hvilken betydning det har været for, hvordan den ældre er i dag.
Som person, er ens selvværd afhængig af, hvilket liv man har haft og hvilke familiemæssige vilkår, man er vokser op under, som jo kan være meget, meget forskellige og nogle gange triste.
Som ensom og trist har man ikke overskud til at komme ud af sin bolig, det kan få betydning for ens fysiske tilstand. Der er vigtigt at bevæge sig af hensyn til ens balance og gangsikkerhed. Ens hjerte og lunger ja hele vor krop styrkes ved bevægelse.
Det at komme ud har også betydning for ens mentale tilstand, ud og se og høre fuglene der synger og se naturen udfolde sig med farver og duft og ikke mindst at mærke vind og vejr på sin krop, så man føler at man lever og oplever endnu. Her kan besøgsvennen være en god hjælp med at den ensomme for følgeskab ud i naturen eller på gaden eller i butikker.
Det er ikke kun den ældre generation der kan føle sig ensomme, vi hører i medierne at også unge mennesker i stigende grad føler ensomhed. Hvad det skyldes er ikke til at vide? Men i dag ved vi, at de unge er meget afhængige af de sociale medier, her har man venner, men er det rigtige venner?
De ældre borgere er endnu ikke parate til de sociale medier, de vil hellere der kommer nogle og besøger og snakker med dem.
De ældre er så taknemmelige, når der kommer nogle på besøg og snakker med dem.
En besøgsven er guld værd.