Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Når busrute 351 overgår til uddannelsesbus - så kig venligst på priserne til en flextaxa

Artiklens øverste billede

»Fra 25. juni 2023 bliver busrute 351 en uddannelsesbus med to tidlige morgenafgange samt to senere eftermiddagsafgange på skoledage. Det vil sige ingen bu i skolernes ferie.

Det betyder, at arbejdssøgende i skolernes ferier må kigge langt efter bussen. 

Det er ikke alle forundt at kunne holde bil af forskellige årsager. 

Pensionister m.fl kommer til at bruge mindst 6 1/2 time på en indkøbstur. Hverken i Ebeltoft eller Grenaa er der nogen steder, hvor vi kan gå ind, købe kaffe og holde varmen mellem klokken 8.30, hvor bussen kommer ind og klokken 10, hvor forretningerne åbner. 

Iøvrigt er jeg blevet for gammel til så lange indkøbsdage. 

FLEXTUR er en mulighed. 

  • Hyllested - Ebeltoft koster pt. 52 kroner
  • Hyllested - Grenå koster pt. 126 kroner
  • Hyllested - Trustrup koster pt. 63 kroner

Med mit pensionistrejsekort koster turen til Ebeltoft 12-15 kroner og turen til Grenå omkring 36 kroner.

Trods de få flere kilometer til Grenå er flexturen meget dyrere, da vi betaler den dyreste tarif på hele turen, når en kommunegrænse krydses. Pt. er prisen 4 kr/km i Syddjurs, mod 7 kr/km i Norddjurs. 

Tarifferne er ikke blevet reguleret i mange år. Derfor påtænkes en prisstigning til sommer, hvor busruterne beskæres eller indstilles. 

Desuden er der instanser, der vil prøve at harmonisere tarifferne på hele Djursland. Det lyder ikke betryggende. 

Yderligere har Flextaxa, ligesom andre, svært ved at finde chaufører, så vi kan nok også, til tider komme til at vente længe. 

Ringer jeg efter en Flextaxa, kommer den som regel fra Århus, eller længere væk fra. Flextaxaen kører mig f.eks til bussen Tirstrup. Taxaen kører videre til Århus, det gør jeg også i bussen. 

Jeg kan ikke lade være med at føle, at det er os i yderkanterne, der er kommet til at betale for letbanen. 

Det er heller ikke alle afgange, hverken af letbanen eller busser i Århus, der har særligt mange passagerer med. 

Kan der ikke beskæres i nogle af disse afgange, således at bl.a vi kan beholde vore to afgange? I Århus kommer der i det mindste en bus til. 

Jeg beder til, at de rette instanser i Syddjurs og Norddjurs kommuner finder mulighed for, at bus 351 fortsætter som nu.

Alternativet kan være, at Flex priserne kommer til at ligne buspriserne.«

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.