Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Glæden ved at arbejde

Artiklens øverste billede
Arkivfoto: Colourbox

Berigelsen ved at have et arbejde som ung: Med mine 67 år på bagen og når jeg tænker tilbage på, hvordan det hele startede, så bliver jeg i sindet noget så glad. Det at have et arbejde og skulle tilpasse sig kollegaer og arbejdspladsens behov, er med til at danne nogle vigtige solide hjørnestolper i ens liv!

Jeg startede selv som 12-årig med at gå med aviser om søndagen, og den enkelte husstand skulle betale kontant efterhånden som jeg kom frem på ruten, flere lagde blot pengene på grubekedlen. 

Det at have et arbejde og skulle tilpasse sig kollegaer og arbejdspladsens behov, er med til at danne nogle vigtige solide hjørnestolper i ens liv

Henrik Holmsted Pedersen

Umiddelbart er det jo bare et simpelt arbejde, men selv i et så simpelt arbejde bliver man opdraget til at skulle stå til ansvar. 

1. Dels overfor læseren, som skulle have avisen bragt ud inden søndag klokken10, altså man lærer at stå op for at passe sit arbejde. 

2. Uanset vejret, så var det op på cyklen, altså man lærer at anvende den rigtige påklædning, som indebærer, at man nødvendigvis ikke ser ”smart” ud. 

3. Skulle kunne give læseren penge tilbage, altså man tvinges til at bruge hovedet for at regne, for man stod nemlig selv til ansvar for kassebeholdningen som skulle afregnes månedlig bagud med avisen.

4. Nu var det jo lokale læsere i mit eget område, hvor jeg boede, og jeg fik ofte lige en ekstra skilling og til højtiderne chokolade i massevis, jamen så lærer man jo hvor vigtigt det er at sætte pris på det arbejde som andre gør for en selv.

5. Sidst, men ikke mindst, så købte jeg en pengekasse, og jeg gemte hver en krone, jeg havde tjent, mønterne blev lagt i sirlige lange rækker i de dertil indrettede rum, og glæden ved at åbne pengekassen og se på ens egne penge voksede og voksede jo flere, der kom i, man opdager glæden ved at tjene sine egne penge, og anvender dem med største omtanke da man jo selv har kæmpet for at tjene dem

Denne læring med at gå med aviser har jeg haft gavn af lige siden i mine efterfølgende jobs. I dag er jeg pensionist, men arbejder stadig fordi jeg føler glæde ved at arbejde. Det at være en del af et større samfundsmæssigt team er bare så fedt synes jeg!

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.