Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

En by er for mennesker – ikke biler

Artiklens øverste billede
Jørn Juul Sørensen. Arkivfoto

»Forvaltningens forslag om maximal trafikhastighed på 40 km/timen på N. P. Josianssens Vej og på Lupinskrænten i Grenaa er slet ikke godt nok. 

De seneste år har vi oplevet en tragisk dødsulykke, alvorlige påkørsler af svage trafikanter i fodgængerfelter, påkørsler i rundkørsler og flere nærved ulykker flere steder i Grenaa. Det går bare ikke i et tættrafikeret byområde med mange sårbare cyklister og gående. Der er også kommet mange nye transportmidler på gaden der udfordrer trafikkulturen. En by er for mennesker – ikke biler.

Derfor skal den maximale trafikhastighed i hele Grenaa by – incl. hele Havnevejen ned på 40 km/ timen. Mange andre byer i Danmark har allerede dette eller er på vej med sådanne tiltag.

Og så skal der også ske nogle flere tiltag.

Der mangler flere steder cykelstier eller farve markeringer i asfalten af at der skal være plads til cyklister. F. eks på Kannikegade, Rosengade og Markedsgade for blot at nævne nogle veje hvor der kører mange biler.

Der er unødig megen tung trafik i midtbyen med store lastbiler. Hvad laver en stor 12 m lang lastvognshænger inde midt i byen? Og så i tidsrummet hvor skolebørn cykler til skole. Det er en farlig cocktail. Lastbilerne buldrer ind gennem byen f. eks. kl. 7.30 – 8 om morgenen – måske blot for at køre igennem. Det skal forbydes.

Og så er der LIDL´s parkeringsplads der er et sandt multitrafikalt sted uden regler, lov og orden. Det er oprindeligt en privat parkeringsplads. Men det er nu et sted der passeres på langs og på tværs af gående og cyklister, der møder gennemkørende biler og bakkende biler. Pladsen anvendes også til gennemkørsel af store lastbiler og sågar har jeg set kommunens skolebusser anvende pladsen til gennemkørsel.

Som sagt – der kræves en gennemgribende trafikplan og trafiksanering i Grenaa by.«

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.