En by er for mennesker – ikke biler
»Forvaltningens forslag om maximal trafikhastighed på 40 km/timen på N. P. Josianssens Vej og på Lupinskrænten i Grenaa er slet ikke godt nok.
De seneste år har vi oplevet en tragisk dødsulykke, alvorlige påkørsler af svage trafikanter i fodgængerfelter, påkørsler i rundkørsler og flere nærved ulykker flere steder i Grenaa. Det går bare ikke i et tættrafikeret byområde med mange sårbare cyklister og gående. Der er også kommet mange nye transportmidler på gaden der udfordrer trafikkulturen. En by er for mennesker – ikke biler.
Derfor skal den maximale trafikhastighed i hele Grenaa by – incl. hele Havnevejen ned på 40 km/ timen. Mange andre byer i Danmark har allerede dette eller er på vej med sådanne tiltag.
Og så skal der også ske nogle flere tiltag.
Der mangler flere steder cykelstier eller farve markeringer i asfalten af at der skal være plads til cyklister. F. eks på Kannikegade, Rosengade og Markedsgade for blot at nævne nogle veje hvor der kører mange biler.
Der er unødig megen tung trafik i midtbyen med store lastbiler. Hvad laver en stor 12 m lang lastvognshænger inde midt i byen? Og så i tidsrummet hvor skolebørn cykler til skole. Det er en farlig cocktail. Lastbilerne buldrer ind gennem byen f. eks. kl. 7.30 – 8 om morgenen – måske blot for at køre igennem. Det skal forbydes.
Og så er der LIDL´s parkeringsplads der er et sandt multitrafikalt sted uden regler, lov og orden. Det er oprindeligt en privat parkeringsplads. Men det er nu et sted der passeres på langs og på tværs af gående og cyklister, der møder gennemkørende biler og bakkende biler. Pladsen anvendes også til gennemkørsel af store lastbiler og sågar har jeg set kommunens skolebusser anvende pladsen til gennemkørsel.
Som sagt – der kræves en gennemgribende trafikplan og trafiksanering i Grenaa by.«