Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Store Bededag - er vores kultur og tradition virkelig blevet det billigste offer?

Artiklens øverste billede
Bjørn Jensen (C), Syddjurs Byråd. Pressefoto

»Riget fattes penge og regeringen har besluttet, at den danske kultur og tradition skal holde for – sammen med den arbejdende del af befolkningen. 

Den forkromede løsning bliver, at Store Bededag skal afskaffes. Regeringen har simpelthen regnet sig frem til, at det er dem, der i forvejen bidrager til samfundets velstand, der skal bidrage endnu mere, og at bidraget skal falde på en helligdag. 

Det syntes jeg ikke er helt retfærdigt, men det er jo et ideologisk spørgsmål, og helt op til magthaverne at beslutte hvordan kagen skal fordeles. Men er vores kultur og tradition virkelig blevet det billigste offer? 

Jeg gik rundt og troede, at det netop var det, vi kæmpede for ude i verden, og arbejdede for at bevare herhjemme. Selvom Store Bededag måske ikke er den mest hellige helligdag, i danskernes bevidsthed, er der da mange der fejrer dagen med hveder aftenen før. Mange bliver konfirmeret på dagen, nogle tager i sommerhus eller tilbringer tid sammen med familien på anden vis. Altså en dag der styrker samværet, bidrager til trivslen og binder os sammen som danskere.

Jeg er ret sikker på, at hvis regeringen havde lagt ønsket om en ekstra produktionsdag ud til arbejdsmarkedets parter, havde de været i stand til at finde en bedre, og mere målrettet, løsning.

I en turismekommune som Syddjurs tænker jeg også at konsekvenserne af at afskaffe en ”forlænget weekend” bliver mærkbare.

Jeg både kan og vil yde mit bidrag til samfundet, og også meget gerne til forsvarsforliget. Som funktionær i transportbranchen har jeg 5 ugers ferie, 5 ferie-fridage, en flot fritvalgsordning. 

Jeg har ret til at gå til læge og tandlæge i arbejdstiden. Mine kollegaer med børn, og seniorer, har desuden en række rettigheder derudover. Udover disse gængse rettigheder vælger mange danskere at arbejde på nedsat tid for at få hverdagen til at hænge sammen. 

Jeg er ret sikker på, at hvis regeringen havde lagt ønsket om en ekstra produktionsdag ud til arbejdsmarkedets parter, havde de været i stand til at finde en bedre, og mere målrettet, løsning.

I min egen branche har chaufførerne altid arbejdet på Store Bededag, da bl.a. eksportmarkederne har åbent. På trods af det hører vi ofte om chaufførmangel. Og helt ærligt - Jeg har svært ved at se, hvordan jeg kommer til at berige min arbejdsgiver ved at troppe op og arbejde i 8 timer på Store Bededag, mod at blive økonomisk kompenseret, når fredagen i ”Produktions-Danmark” i forvejen er reduceret til højst en ½ arbejdsdag? 

Derfor vil jeg foreslå, at man freder den danske kultur og de traditioner der er forbundet hermed, og hvis det absolut skal gå ud over en kultur, så kig på arbejdskulturen i stedet for, og undersøg om der eventuelt var andre dele af samfundet, der kunne hjælpe lidt til denne gang. 

Og lad da for alt i verden arbejdsgiverne og arbejdstagerne finde ud af, hvordan de kan bidrage mest hensigtsmæssigt.«

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.