Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Vi behøver ikke en Kattegatbro

Artiklens øverste billede
Storebæltsbroen. Ifølge regeringen kan en bro over Kattegat binde Øst- og Vestdanmark tættere sammen. Dertil kan forbindelsen forkorte rejsetiden mellem Aarhus og København med op til halvanden time for både bilister og togrejsende, lyder perspektiverne. (Arkivfoto) - Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

En Kattegatforbindelse vil koste og forurene mere end nedenstående løsning for at komme fra Jylland til Sjælland.

Det vil koste mere og forurene mere at bygge en Kattegatforbindelse, som først kan der kan komme fem til seks år eller senere end nedenstående løsninger.

  1. Byg den nødvendige togløsning med en bro ved Vejle, så der kan komme time drift fra Jylland til København.
  2. Byg et færgeleje ved Glatved på Djursland, med motorveje fra E 45 og Århus. En vej fra Grenå motorvej til et færgeleje ved Glatved kan etableres hurtigt - kommer der 4 spor / motorvej fra E 45 / Århus - vil Aarhus lufthavn have gavn af en sådan løsning.

Køb af lade mulighed til elbil før overfart - hvor man beholder sin plads i køen - til næste færge, ligger lige for. Mulighed for at lade op under overfarten kan sikkert også etableres. Med de mange elbiler - der snart kommer på vejene - bør man overveje løsninger der tilgodeser denne udvikling. De her nævnte muligheder kan etableres forholdsvis billigt, meget fordelagtigt og relativt hurtigt.

Det vil koste mere og forurene mere at bygge en Kattegatforbindelse.

3. Byg færger der sejler på brint. - Mærsk er i dag langt fremme, med at kunne sejle på brint.

4. Byg færger - hvor der kan oplades elbiler på færgerne, og færgelejer hvor der kan oplades elbiler.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.


Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.