Debat: Hvor mange har fået aflyst rengøring?
Til velfærdsdirektøren i Norddjurs Kommune:
I en situation med udfordringer med at have nok medarbejdere, kan variabel serviceniveau være et positivt tiltag. I forståelse med borgerne bruges ressourcerne, hvor der er mest brug for dem.
Siden den første beslutning om indførelse af variabelt serviceniveau, er forudsætningerne ændret betydeligt, da der nu er indført rengøring hver tredje uge i stedet for hver anden. Det vil sige, at en aflyst rengøring, kan betyde manglende rengøring i halvanden måned frem for en måned
Men det kræver en individuel vurdering som forvaltningen også fremhæver: “Det understreges, at ovennævnte mulighed kun iværksættes ud fra en konkret og individuel vurdering af den enkelte borgers fysiske og psykiske tilstand, så det hele tiden sikres, at prioriteringen af ressourcerne er sundhedsmæssigt forsvarlig.”
Siden den første beslutning om indførelse af variabelt serviceniveau, er forudsætningerne ændret betydeligt, da der nu er indført rengøring hver tredje uge i stedet for hver anden. Det vil sige, at en aflyst rengøring, kan betyde manglende rengøring i halvanden måned frem for en måned.
Ældrerådet vil derfor gerne have oplyst hvor mange rengøringer, der ikke har kunnet leveres indenfor syv dage efter den oprindelige leveringsdag der blev aflyst - siden den sidste opgørelsesdato 13. marts 2022.