Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Optimismen hos Aarhus Lufthavn har ikke hold i virkeligheden

Artiklens øverste billede
Arkivfoto

»Rejselysten vendte tilbage til Aarhus Lufthavn i 2022«

Helt som det har været tilfældet de sidste 10-20 år, er denne pressemeddelelse en fortsættelse af evigt tilbagevendende, optimistiske pressemeddelelser fra Aarhus Lufthavn i Tirstrup.

Der satses på 1.500.000 passagerer inden 2030. Hvor skal den tredobling af passagerer komme fra?

Der spores optimisme som mange gange før og »nu står vi foran vendepunktet«. Passagertallet var 15-16 procent under 2019 rekorden og mere end 200 procent højere end året før. Der er bare det ved det, at al sammenligning med COVID-19 perioden ikke giver mening, og passagerrekorden i Aarhus Lufthavn blev ikke sat i 2019. I alle årene i 00erne og indtil 2011 var passagertallet højere med rekord i 2001. Da gik mere end 650.000 passagerer gennem tælleapparaterne.

Der satses på 1.500.000 passagerer inden 2030. Hvor skal den tredobling af passagerer komme fra? Skal de komme fra Billund og Aalborg Lufthavne? Næppe, idet Aalborg væsentligst sender indenrigspassagerer til Kastrup. Billund har ingen indenrigstrafik mere. Den har over de sidste 30 år udviklet sig til Vestdanmarks internationale lufthavn med ruter til over 120 europæiske destinationer. Billund har også et stort befolkningsgrundlag med mange store byer rimelig tæt på. Og vigtigst af alt så de udgør et stærkt brand. 

Så har der endda været luftet 4.000.000 passagerer som mål i 2040. Luftfartsanalytikere kalder det et urealistisk mål. Vi står måske foran en recession, i hvert fald en opbremsning i økonomien. Det vil betyde færre fritidsrejsende og mange business rejsende har lært af COVID-19 perioden, at mange møder nemt kan holdes virtuelt. Så ovenstående tal er helt urealistisk.

Aarhus Lufthavn har kun ganske få gange de sidste 20 år haft beskedne overskud. Resten af årene har der været røde tal på bundlinjen. Skiftende bestyrelser har formået at få ejerne til at fylde kassen op. Og vi taler om flere hundrede millioner kr. de sidste 20 år. Sidste år var det 200 mio. kr. Der var behov for 290 mio. kr., men de sidste 90 mio. kr. fra private investorer kom ikke. Direktører udskiftes næsten en gang om året, og det er derfor urealistisk at tro, at man igen kan finde private investorer. Der mangler realistiske mål og en gennemførlig forretningsplan. Det er ikke rimeligt at drive lufthavn for skatteydernes penge, og måske er det endda ulovligt. Samtidig med at de tre ejere sidste år skød 200 mio. kr. i den tomme kasse, måtte de samme ejere finde pengene i besparelser på respektive budgetter, herunder besparelser på ældre- og børneområdet.

Der er stor risiko for, at urealistiske planer om international storhed lider skibbrud. Nogle få lavprisruter blandt andet med forbindelse til USA redder ikke projektet. Hvad sker der, når årsregnskabet for 2022 foreligger? Skal der så igen, igen fyldes op i kassen? Og hvad siger ejerne?«

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.