Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Kultur er det positive indspark

Artiklens øverste billede

Jeg håber, at alle har haft en festlig nytårsaften og er kommet godt ind i det nye år.

Det er en meget speciel tid vi lever i lige nu. Den ene krise har desværre på det seneste afløst den anden. Snart efter at vi havde fået styr på situationen omkring covid 19 og samfundet kunne åbne igen, udbryder der krig i Europa med de efterfølgende kriser der følger med.

Følgevirkningerne af Ruslands krig mod Ukraine betyder, at der også er en økonomisk krise, som alle bliver berørt og påvirket af. Inflationen er stigende, priser er stigende både i forretningslivet og hos almindelige borgere, der er mangel på varer og priserne på energi er stigende. 

Alt dette påvirker os ikke kun på nationalt plan, men også os alle i det nære miljø her på Djursland. Ønsket om fred og stabilitet er derfor stort.

Vi har brug for at styrke hinanden lokalt i vores område og sende positive signaler herfra til omverdenen

Jesper Jul

Kultur er det positive indspark i hverdagen. Kultur kan det med at give os en mental pause fra hverdagen og krisen, det pusterum, der skal til for at blive mentalt fyldt op på batterierne. Kulturen styrker vores kreativitet og vores positivitet. Den styrker fællesskabet og giver os samhørighed, og giver os en platform for en fælles referenceramme, og styrker samtidig samtalen omkring de fælles oplevelser, vi har haft sammen. Kulturen giver os også mulighed for eftertænksomhed og refleksion og giver os et spejl på livet. Kulturen er vigtig og vi har brug for den og specielt i denne tid.

Vores lokalområde har brug for at være den stærkeste version vi kan. I den situation, vi står i i øjeblikket, er behovet lokalt derfor stort for at tale hinanden op, tale vores skønne område op, være positiv ambassadør for vores område, vi har brug for at se mulighederne i hinanden og være positive for på den måde at styrke tiltrækningskraften til netop vores område. 

Vi har brug for at styrke hinanden lokalt i vores område og sende positive signaler herfra til omverdenen. Kultur et af midlerne på den vej.

Personligt glæder jeg mig rigtig meget til Pavillonen på Græs, der løber af stablen 18. august og har tv-2 som hovednavn. Arrangementet trak sidst folk fra nær og fjern og fik efterfølgende utroligt mange positive tilkendegivelser, der netop omhandlede den positive effekt der havde på at samle folk, være sammen og give os følelsen af fællesskab og samhørighed.

Jeg glæder mig til 2023 og alt det som det som året kan byde på og jeg ved, at der allerede er flere spændende projekter i vente.

Rigtig godt nytår. 

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.