Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Socialområdet er sparet i stykker

Nu kom den 500.000 kroner dyre rapport som blev bestilt af Norddjurs Kommune i forbindelsen med den meget hårde kritik af forholdene på socialområdet.

Den er jo helt som forventet. Beskriver hvor dårligt der står til på socialområdet. Dårligt arbejdsmiljø, dårlige ledere og stor udskiftning af medarbejdere - og når at der bliver politisk indblanding, bliver tingene kun dårligere

Paul-Werner Johnsen

Den er jo helt som forventet. Beskriver hvor dårligt der står til på socialområdet. Dårligt arbejdsmiljø, dårlige ledere og stor udskiftning af medarbejdere - og når at der bliver politisk indblanding, bliver tingene kun dårligere.

Området er helt klart og tydeligt sparet i stykker. Mangel på gode og kompetence ledere lyser helt igennem. Aleksander Myrhøj fra SF har længe ønsket sig sådan en rapport. Der var så en del modstand i stor dele af kommunalbestyrelsen mod sådan en rapport, men da kritikken på socialområdet blev så kraftig, som den gjorde, blev man nødt til at handle.

Det koster så 500.000 kroner. Lars Møller fra liste A og tidligere udvalgsformand på området var længe imod at bestille sådan en rapport, men måtte bøje sig til sidst. Han var jo helt klart og tydeligt bange for, at hans mangel på kompetencer til sådan en udvalgspost blev udstillet for tydeligt.

Lars Møller skulle jo aldrig have haft sådan en formandspost på sådan et vigtigt område som Pleje og Voksenudvalget nu er. Men at han fik så vigtig en post i den sidste valgperiode, skyldes helt klart og tydelig kammerateri. Lars Møller skulle have en af de poster, der gav godt i kassen, så han kunne leve af at være fuldtidskommunalpolitiker.

Det var så det man fik ud at det. En regning på 500.000 kroner og et område, der var kørt helt i sænk. Jeg håber, at Mads Jensen fra de Konservative, som nu er formand for området, får rettet op på tingene. Men der ligger et meget stort stykke arbejde foran her. Men med de ambitioner, som Norddjurs Kommune har med øget tilflytning, tåler vi ikke den slags dårlig omtale.

------

Avisen har tilbudt kommunalbestyrelsesmedlem og gruppeformand for Socialdemokratiet Lars Møller at svare på kritikken. Det gør han således:

Det er en nuanceret og dybtgående undersøgelse, som Komponent har lavet, af et stort og kompliceret socialområde i Norddjurs. Jeg håber, at mange vil læse den og ikke bare tage for gode varer, at det hele er skidt!

Undersøgelsen fremhæver, at der er rigtig mange ting, der fungerer og fungerede på socialområdet. Mange dygtige medarbejdere og ledere, som gør en god indsats for borgerne. Der bliver også fremhævet de initiativer, der er taget for at understøtte området, det er jeg glad for.

Så vi kunne have sparet denne nye undersøgelse! Men jeg tror det er prisen værd, hvis det var det, der skulle til for at skaffe ro og politisk opbakning til socialområdet

Lars Møller

De udfordringer, som undersøgelsen fremhæver, er kritiske og dem skal vi handle på. Det er bl.a. effekterne af besparelserne i 2018/2019, et stort ledelsesspænd samt en oplevelse af mistillid fra kommunalbestyrelsens side til området!

Jeg støtter de fem anbefalinger til, hvordan vi kommer videre og er glad for at der, nu, er bred opbakning til området.

Undersøgelsen resultater kommer dog ikke bag på mig! Da de svarer til det, som den forstærkede indsats som vi, i det gamle udvalg, satte gang i i område vest sammen med SL og FOA, kom frem til. Så vi kunne have sparet denne nye undersøgelse! Men jeg tror det er prisen værd, hvis det var det, der skulle til for at skaffe ro og politisk opbakning til socialområdet. Den personalemæssige konklusion, man tog inden undersøgelsen(!) er jeg dog, stadig, ikke enig i.

Om der så bliver “rettet op på min indsats” nu, må borgerne/læserne jo så selv konkludere.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.