Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Sexologens klumme: Gå aldrig tilbage til en fuser!

Artiklens øverste billede

Hverken når det kommer til nytårskrudt eller tidligere kærlighedsforhold. - I hvert fald ikke, hvis man skal lytte til det gamle ordsprog, som også var lige netop dét ordsprog, min bonusfar diskede op med, mens ham og jeg sad og snakkede alene hen over spisebordet en random eftermiddag for et stykke tid tilbage.

Snakken var faldet på forliste parforhold, og han udbryder pludselig det her med ”aldrig at gå tilbage til en fuser”. I mit stille sind tænkte jeg, at det nok ikke var nu, jeg skulle bringe min tur i Bilka på banen, hvor jeg for et stykke tid forinden netop var rendt ind i den mand, som jeg datede for en 3-4 år tilbage.

Men til mit (eget) forsvar valgte jeg nu alligevel at sige, at der jo kan ske så meget med to mennesker i den mellemliggende tid fra man splitter op og til man eventuelt mødes igen.

Og så kunne jeg ikke dy mig for at tænke, at nu havde jeg da overskriften og dermed emnet til min næste klumme.

Don’t do it!

Nå, men du kender det sikkert godt: enten dét selv at genoptage kontakt til en tidligere flamme, hvor enten venner eller familier advarer dig og minder dig om alt det, som ikke fungerede. Eller hvor du er den, der himler med øjnene og stemmer med i koret, når din ven eller veninde begynder at fable om, at den gamle flamme har forandret sig til det bedre, og at vedkommende kraftigt overvejer at genoptage forholdet, og hvor du bare tænker: »don’t do it!«

Mange gange kan der bestemt være noget om snakken i forhold til IKKE at gå tilbage til et forhold, hvor der ikke er noget som helst, der har forandret sig.

Når der er en større mening

Men i nogle tilfælde giver det faktisk god mening at give kærligheden en ekstra chance. Jeg er ret spirituel og tror på, at der er en grund til, at vi mødes, skilles og nogle gange – ja mødes igen. Nogle gange for at skulle udvikle os sammen og andre gange for at gøre noget ufærdigt færdigt sammen for så at skilles igen.

Selv fandt jeg i mine sene ungdomsår sammen med en mand. Vi talte fra første aften rigtig godt sammen og blev bundet sammen af venskab, kærlighed, men også vildt meget kaos. Jeg tror, der var ret mange omkring os – både venner og famile – som korsede sig, og som kiggede på os med en bekymring, som absolut var velbegrundet.

Mange åndede da sikkert også lettet op, da forholdet sluttede. Men vi fandt også hurtigt ud af, at vi ikke kunne undvære hinanden og fandt således sammen igen – dog i smug, indtil vi en dag blev nødt til at bekende kulør.

Efterfølgende måtte jeg konkludere, at der var områder af livet, som ham og jeg skulle opleve og gøre sammen, og det er jeg glad for den dag i dag, og samtidig var der også en mening med, at vi senere skulle videre hver for sig, og at det var okay.

De vise ord(sprog)

Der er helt sikkert forhold og bekendtskaber, som vi aldrig bør gå tilbage til præcis som utilregneligt nytårskrudt, og så er der de (få) gange, hvor det giver mening at gå tilbage og se, om det er muligt at genantænde relationen for at se og udforske, om der er vilkår, der har ændret sig, og om kærligheden blot var lidt langsomt i optrækket.

Og således kan kærligheden ende med at tage fusen på dig!

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.