Debat: Papes besparelser vil få vidtrækkende konsekvenser for trygheden i dagligdagen
»Som almindelig borger bosat på Djursland er det vigtigste af alt, at vi kan være trygge i vores dagligdag. Stole på at vi bliver samlet op, hvis vi komme galt afsted, og have et fællesskab, et velfærdssystem som vi kan forvente og regne med er der, når vi har brug for det.
Nu har jeg selv boet på Djursland stort set altid. Jeg blev født her, fået børn og forventer at blive gammel på Djursland, ligesom mine forældre er blevet det. Derfor er det så vigtigt for mig og alle andre djurslændinge, at vi har gode børnetilbud til vores børn, gode skoler, pasning til de ældre, og alle de ting vi skal tage for givet i et godt velfærdssamfund som det danske. Men det som også betyder rigtig meget er, at når vi eller vores kære bliver syge, så kan vi forvente hurtig og god behandling, også i vores nærområde.
Derfor skal vi sikre et nærhospital, og vi skal sikre at vi kan komme til læger og speciallæger i vores nærområde, så vores ældre ikke behøver at tage til Randers for at få en undersøgelse, man sagtens kan klare i nærområdet. Det er ikke rimeligt, de skal bruge en hel dag til en enkelt undersøgelse.
Det er også vigtigt at kommunerne har den økonomiske ramme, der skal til, netop for at give gode og nære tilbud vi alle selvfølgelig har krav på. Det er jo grunden til, at jeg er socialdemokrat, og jeg i bund og grund tror på det fællesskab, som er og skal være til gavn for os alle. Netop derfor kæmpede jeg også for flere penge til kommunerne og en bedre udligningsreform, der faktisk har tilført de to kommuner på Djursland ret mange penge om året.
Derfor ser jeg jo rigtig gerne, at vi skal have endnu mere fokus på det nære sundhedssystem, på de nære tilbud til vores børn og ældre, og alle dem der har brug for det. Og det nytter ikke noget at bilde folk ind, at man kan spare flere mia. kr. om året på velfærden, som vi hører Søren Pape gør, uden at det får konsekvenser for os alle, og især her på Djursland. Det vil det selvfølgelig gøre, og det vil jeg altid kæmpe imod.«