Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Vinden blæser nu i retning af Grenaa Havn

Artiklens øverste billede
Folketingskandidat i Østjyllands Storkreds - opstillet i Djurskredsen:

»Der blæser milde vinde mod Grenaa, ja faktisk hele Djursland. Udvidelsen af Aarhus havn har siden nytår mødt stor lokal modstand fra en bred kreds af århusianere. Det er ikke kun blandt borgerne i byen, af den planlagte 100 hektar store udvidelse ud i bugten, at kritikken lyder.

Men nu har borgmesteren og den tekniske rådmand i smilets by vendt på en tallerken, og vil nu åbne for at se på muligheder som aflastning fra Grenaa havn og en ’dry port’ løsning på land.

I forbindelse med den offentlige høring indsendte ingen ringere end Salling Group og Arla en advarsel mod den monstrøse udvidelse. Altså fra to aktører i det østjyske, der flittigt benytter sig af Aarhus havns aktiviteter.

Bugten og byen, ja store dele af Djursland og bugten lever i en god pagt sammen. Derfor bør man naturligvis med den slags store anlægsprojekter altid undersøge alternativer, der kan virke mindre indgribende i naturen. Her har jeg helt tilbage under høringen foreslået, at Grenaa havn inddrages som en aflastning for store dele af den bulk, som ind- og udskibes fra Aarhus, og det ser nu ud til at ske, hvilket i sig selv er værd at fejre.

I et godt og gensidigt samarbejde mellem Grenaa og Aarhus havne, burde det nemlig være muligt at flytte en del af disse aktiviteter til Grenaa. Dermed vil Aarhus havn få løst en stor del af sine pladsproblemer. Grenaa havn vil få øget sine aktiviteter væsentligt. Den øgede trafik til Grenaa havn give os politikere, valgt på Djursland, et godt kort på hånden, når Christiansborgs transportordfører med mellemrum ryster posten for nye trafikinvesteringer. Her vil jeg i hvert fald arbejde for at få gøre årtiers snak om Djurslandsmotorvejen helt til Grenaa til handling.«

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.