Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Hvordan skal skolerne i fremtiden kunne klare børn og unges trivselsproblemer?

Artiklens øverste billede
Kristian Damsgaard. Konservativ folketingskandidat opstillet i Djurskredsen i Østjyllands Storkreds. Pressefoto

»Hvordan vil Djursland se ud om 10 år – 2032?

Jeg har i en række af debatindlæg forsøgt at kortlægge og formulere mit bud på, hvordan vi på Djursland kan ruste os til de udfordringer som venter os alle – ung som gammel i fremtiden. I mit forrige indlæg talte jeg om `Lægemangel og sundhedskrise eller manglen på en god plan? `. I dette indlæg vil jeg tage `Skoleområdet samt børns trivsel op som team`.

Folkeskolen kan noget – men skal rumme alle

Inklusion – alle er vist enige om, at det ikke var en god idé at sætte børn med diagnoser som autisme, ADHD og andre `skævheder` sammen med en stor gruppe af såkaldte normale børn.

Mistrivsel og mobning, det vil vi ikke se i de danske skoler, så jeg vil kæmpe for at der tildeles flere midler (læs: max. 22-24 elever pr. klasse og for hver ekstra elev med en diagnose skal der udløses en pædagogisk ekstra ressource i den pågældende klasse).

I dag er der op til 28 elever i hver klasse, og der findes takket være en langt bedre screening mange flere ordblinde blandt både piger og drenge end før. I nogle klasser op til 8 elever, hvilket er tungt for den enkelte lærer og en fuldstændig underprioriteret opgave set med mine øjne, idet der rent ressourcemæssigt – ikke sendes nok penge fra statens og kommunernes side til en mere målrettet indsats. Hvilket kan betyde, at de mange elever i klassen lider under en dårligere trivsel med de relativt mange børn som har ét eller flere problemer.

Forleden i Politikken har 1000 psykologer skrevet under på et åbent brev til regeringen med en bekymring om vores børns trivsel, og heldigvis kommer de også med et bud på, hvordan vi sammen løser det.

I artiklen citeres de for at børn og unge ender for ofte i psykisk mistrivsel, fordi skoler og dagtilbud ikke formår at tage hånd om problemerne. Knap halvdelen af psykologerne er tilknyttet Pædagogisk Psykologisk Rådgivning, der er et tværfagligt samarbejde mellem skoler, kommuner og eksperter.

Brevet kommer, blot få dage inden Folketingets partier sætter sig ved forhandlingsbordet for at drøfte en langsigtet plan for psykiatrien. Ifølge psykologerne skal brevet ses som et akut opråb til politikerne.

»Børn og unge stresses i de nuværende rammer i den periode af deres liv, hvor deres hjerner er allermest påvirkelige,« siger psykologen Tine Mølgaard, som er en af initiativtagerne bag brevet.

»Vi har som samfund et ansvar for at levere rammer, så de udvikler deres mentale sider i positiv retning, ikke mod mistrivsel og psykiske problemer.«

Psykologerne foreslår blandt andet, at man skal gøre mere brug af en tolærerordning samt at øge antallet og uddannelsen af pædagoger til at tage hånd om de unge.

Formanden for Danmarks Lærerforening, Gordon Ørskov Madsen, genkender i høj grad de problemer, som italesættes af psykologerne.

Han er overbevist om, at skolerne kan mere, end tilfældet er i dag, hvis blot de rigtige rammer bliver skabt.

Kilde: https://www.berlingske.dk/danmark/psykologer-skoler-kan-ikke-tage-haand-om-mistrivsel-blandt-boern«

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.