Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Åben invitation til BUPL, Danmarks Lærerforening og FOA i Norddjurs

Topmålet for folkeskolerne i Norddjurs må være at give alle børn de bedst mulige rammer for at udleve og udvikle deres potentialer. Uanset hvilken folkeskole der er tale om eller hvilket postnummer, skolen ligger i, er kerneopgaven nemlig den samme: At skabe miljøer hvor børn ses, lærer, trives, deltager og tør livet.

Hvordan skolerne løser den vigtige opgave og hvad børn, forældre og medarbejdere kan forvente i Norddjurs’ forskellige folkeskoler er velbeskrevet i “Vores Folkeskole” (kvalitetsstandard for folkeskolen) og uddybet i de lokale skoleprofiler, der er udarbejdet i et samarbejde mellem forvaltning, skolebestyrelser, ledelser og de forskellige faggrupper, der former hverdagen.

Derfor er det nu på tide at snakke om, hvordan skolerne får gode og ensartede muligheder for at nå frem til målet og leve op til kvalitetsstandarden.

Arbejdet med den fælles kvalitetsstandard var og er en tillidserklæring fra politikerne i Norddjurs til personale, ledelser og forældre, der fik mulighed for at sætte samlet retning for indholdet af fremtidens folkeskole.

Målet og retningen er dermed mere end nogensinde tydeligt og solidt forankret på skolerne, mens både den fælles kvalitetsstandard og de lokale skoleprofiler har mødt politisk opbakning og anerkendelse.

Derfor er det nu på tide at snakke om, hvordan skolerne får gode og ensartede muligheder for at nå frem til målet og leve op til kvalitetsstandarden.

Den snak handler om penge og budgettal, og kan kun foregå i en tid, hvor der er politisk ro om skoleområdet i Norddjurs. Tidligere fordelingsmodeller har ofte været født af besparelseskrav eller været formet i tvungen hastværk for at afværge større eller mindre økonomiske katastrofer på skolerne.

Dette har medført svære politiske kampe om modellerne og om skolestrukturen - og det har betydet vanskelige vilkår for samarbejde, når der skulle findes gode løsninger.

Tiden er inde til at invitere hverdagens eksperter til bordet og med god tid drøfte, hvordan pengene skal fordeles mellem folkeskolerne i Norddjurs. Den politiske ro på området kan og bør være grobund for at skolernes nøgleaktører, som det skete i arbejdet med “Vores Folkeskole”, inddrages og kommer med fælles løsninger.

Vi forestiller os at repræsentanter fra Skolelederforeningen, BUPL, Danmarks Lærerforening, FOA og den kommunale forvaltning på området kan være klar til i fællesskab at præsentere en ny fordelingsmodel op til budgetforhandlingerne for 2024 - altså om et år.

Håbet er en model forankret i viden og erfaring fra hverdagens praksis og budgetlægning på skolerne, så pengene fordeles af de, der skal bruge dem på at skabe gode skoler for børn og personale.

Det bedste startskud fra politisk side vil være, hvis der på tværs af kommunalbestyrelsens partier i budgetaftalen for det kommende år 2023 vises bred opbakning, tillid til og tro på denne nye måde at finde løsninger på.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.