Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Nu er både Arne, Inger og Ellemann i samme båd - men fyldes den med krokodilletårer efter et folketingsvalg?

Artiklens øverste billede
Leif Lahn Jensen (S), MF, Gruppeformand for Socialdemokratiet. Foto: Søren Andersen

»Jeg har igennem mine næsten 15 år i Folketinget kæmpet for en tidligere tilbagetrækning for dem, som har knoklet længst på arbejdsmarkedet. Som tidligere havnearbejder og som en der har arbejdet, siden jeg var helt ung, er jeg meget bevidst om hvilken betydning denne ordning har. Når jeg hører Venstre trække i land i forhold til Arne-pensionen, burde jeg egentlig blive glad og i godt humør. Men når jeg så tænker mig godt om og kigger lidt tilbage i tiden, kommer mine bekymring atter op. Og hvorfor gør det nu det, når både Jacob Ellemann og Inger Støjberg ønsker at bevare ordningen. Den belymring er der jo ingen grund til, vil nogen sikkert spørge.

Men sandheden er, at hvis man skubber alle fine taler væk her kort før valget og ser på, hvad de to politikere har kæmpet for i mange år, er det netop der rynkerne i panden kommer tilbage.

Derfor kan jeg ikke lade være med at undre mig over kovendingen fra Ellemann og Støjberg og kan ikke lade være med tænke, om de nu mener det, eller det bare er en flot tale før en vigtig valgkamp.

I 2010 stod jeg og hørte Venstre og Inger Støjberg tordne imod efterlønnen og hvor skadeligt den var for samfundet, hvorefter de lavede en aftale om at forringe den. Før sidste valg, sad jeg sammen med Mette Frederiksen og forsøgte at få den daværende borgerlige regering til at indse, hvor vigtigt det var med en tidligere tilbagetrækning. Resultatet var, at vi blev smidt ud af forhandlingerne, og DF fik trukket armen rundt på regeringen og fik lavet den nye seniorpension. En ordning som bestemt er god, men ikke god nok til den gruppe, vi snakker om. Før valgkampen foreslog vi den model, vi kender i dag, og som vi fik forhandlet på plads da vi kom i regering og som rigtig mange efterfølgende faktisk har gjort brug af og glade for, den såkaldte Arne-pension. Her skulle vi høre på, hvor skadeligt det var for samfundet, hvis vi indførte den, hvor lidt der egentlig var brug for ordningen, og at de mennesker rent faktisk ikke var nedslidte. Jeg har sjældent hørt nogle partier bruge så meget krudt på at snakke et forslag ned fra et andet parti, som de gjorde med Arne-pensionen.

Derfor kan jeg ikke lade være med at undre mig over kovendingen fra Ellemann og Støjberg og kan ikke lade være med tænke, om de nu mener det, eller det bare er en flot tale før en vigtig valgkamp. Jeg kan heller ikke lade være med at bekymre mig for, om ordningen vil ryge væk i en forhandling om en ny regering med Konservative og LA, som dybest set hader den. Derfor vil jeg også ønske, at alle jer der mener, at vi som samfund har brug for en tidligere tilbagetrækning, og de mennesker rent faktisk har fortjent at kunne gå af tidligere, hvis de vil, at I ikke kun lytter til de gode ord, men også kigger på hvad Ellemann og Inger Støjberg faktisk har ment om Arne-pensionen tidligere.

Lad os sammen udfordre dem på deres handlinger og ikke kun deres fine ord.«

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.