Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Meninger eller fakta? - Stop nu lige en halv Kloppenborg og Aastrup Jensen

Artiklens øverste billede
Modstandere og fortalere for en naturnationalpark i Mols Bjerge på tur tidligere på året med statsskovrider Peter Brostrøm i spidsen tog omkring 150 personer søndag på vandring i det omdiskuterede område i Mols Bjerge, der muligvis skal hegnes ind. Spørgsmålene var mange og flere efterlyste inddragelse. Foto: Tobias Nicolai

Svar Jens Kloppenborg-Skrumsager og Michael Aastrup Jensen.

»Det ville klæde de herrer, at de satte sig ordentligt ind i sagerne, inden de flyver i blækhuset og tordner løs med skræmmebilleder om beskaffenheden af den kommende Naturnationalpark Mols Bjerge. Denne løsagtige omgang med fakta borger ikke for kvaliteten af deres arbejde som lovgivere/folketingsmedlemmer.

Der kan efter min mening ikke umiddelbart drages sammenligning mellem det, der foregår af forsøg på rewilding på Molslaboratoriet og den kommende naturnationalpark i området.

Det er forventeligt, at græsserne bliver stude, så man f.eks. undgår de uheldige situationer, hvor besøgende kan komme imellem en ko og dens kalv og således ophidse koen. Ej heller seks brunstige tyre der vil nedlægge et par køer.

Der vil blive nødfodret, når det fordres, og der vil være adgang til vand året rundt.

Der bliver ikke tale om 2 meter høje hegn, men lave almindelige hegn, så råvildtet kan færdes ud og ind af området. De vilde heste, der sandsynligvis også skal være en del af dyrebestanden, er temmelig sky. Der er mig bekendt ikke oplysninger om skader påført mennesker, hverken på Dartmoor eller Exmoor i England, hvor der er et betragteligt antal henholdsvis Dartmoor Ponyer og Exmoor Ponyer, der i årevis har levet vildt i disse områder.

Der er mindre lokaliteter i Danmark, hvor der også lever denne slags ponyer. Her er der mig bekendt heller ikke oplysninger om personskader eller mistrivsel.

Det bliver så vanskeligt, at tale om en egentlig forvildning af den natur der bliver indhegnet i Mols Bjerge, men der bliver uomtvisteligt en bedring af biodiversiteten i området.

Ydermere er det for mig oplyst, at hvis græsserne ikke kan forhindre, at området springer i skov, vil Skov og Naturstyrelsen gribe ind med en regulering af trævæksten i området.

Jeg ser frem til, at fagfolk vil blande sig i debatten, og f.eks. retlede undertegnede, hvis også jeg ikke har hørt efter i timen.«

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.