Fem konkrete bud på liberal politik, Leif Lahn - plus et sjette ...

»Kære Leif Lahn,
Tak for din store interesse i at vide mere om Venstres politik - det glæder mig usigeligt, hver gang nogen ytrer ønske om at høre mere om liberal politik.
Venstre har politik på alle hylder, og skulle jeg gennemgå det hele, så ville det kræve flere på hinanden følgende udgaver af avisen, og det tror jeg alligevel ikke redaktionen vil give plads til.
Så lad mig tage noget af det op, som jeg går til valg på og ligger mig mest på sinde:
Det skal kunne betale sig at arbejde - derfor skal vi se på vores ydelser, så de både giver en fair hjælp, når folk uforvarende rammes af arbejdsløshed, men også at der er et incitament til at tage et arbejde. Der skal være balance og rimelighed i tingene. Her vil en skattereform, der sikrer skattelettelser til det arbejdende folk være oplagt for mig.
Vi skal skabe et større arbejdsudbud - og skabe muligheder for at virksomheder kan hente den fornødne ekspertise, også uden for Danmarks grænser, så vi som samfund kan blive rigere og skabe mere velstand til velfærd. Lige nu skriger stort set alle danske virksomheder på den arbejdskraft, som skal skabe morgendagens velstand.
Venstre var med i folkeskolereformen, men som Venstremand er jeg ikke bange for at indrømme når noget skal ændres - derfor vil jeg arbejde for at vi får rettet fejlene i folkeskolereformen, så vi styrker folkeskolen og dannelsen.
Vi skal styrke vores psykiatri - for som det er i dag, så rammes flere og flere af stress og andre ikke somatiske sygdomme, og her er udrednings- og behandlingsgarantierne for ikke gode nok. Vi har kort og godt ladt vores psykiske syge i stikken. Coronanedlukningen af vort land har også været et vidnesbyrd om hvor nedslidt vores psykiatriske system er. Derfor skal der laves en handleplan for vores psykiatri.
Vi skal styrke dannelsen i vores skole - og vi skal tage livtag med den folkeskolereform, som alle ved ikke virker, men som Pernille Rosenkrantz-Theil ikke vil gøre noget ved. Venstre var med i folkeskolereformen, men som Venstremand er jeg ikke bange for at indrømme når noget skal ændres - derfor vil jeg arbejde for at vi får rettet fejlene i folkeskolereformen, så vi styrker folkeskolen og dannelsen.
Vi skal kraftigt styrke vores forsvar, vores udenrigspolitiske indsats og vores internationale sikkerhedspolitik. Truslerne fra autokratiske regimer er blevet meget tydelig her i 2022, og selvom vi er mange, der har udtrykt bekymring for vores afhængighed af regimer som de russiske og kinesiske, så er det vigtigere for mig at vi gør det vi kan nu, end at holde ’hvad-sagde-jeg’ taler. Vi ved nu, at vi ikke kan stole på autokrater, og derfor har vi en vigtig opgave i at gøre os uafhængige af dem i enhver henseende. Og det haster.
… og så kan jeg love, at det ligger mig på sinde, at alle tiltag skal gennemføres indenfor lovens rammer, sådan at befolkningen kan have tillid til politikere, ministre og deres embedsværk. Den nuværende regerings magtfuldkomne tiltag, hvor man groft vildleder befolkningen i en krise, gennemtrumfer klart ulovlige tiltag og lader topembedsmænd, som dommere har fundet bør ansvarsforfølges for deres ageren, blive siddende på deres poster, er undergravende for tilliden til vores politiske system og vores myndigheder.
Det er fem konkrete eksempler på hvad jeg som Venstremand kæmper for - og et sjette punkt, der viser forskellen på hvordan jeg vil kæmpe for det, sammenlignet med hvad den nuværende regering vil.«